Høgåsen, Gjerdssåta, Snilshaugen og Solsmøghaugen (20.05.2023)

Start point Gjerdsvegen
Characteristic Trip by foot
Ascents Høgåsen (435m) 20.05.2023 10:59
Gjerdssåta (454m) 20.05.2023 11:39
Snilshaugen (556m) 20.05.2023 12:37
Solsmøghaugen (380m) 20.05.2023 13:36

Jeg fulgte turbeskrivelsen på ut.no og parkerte ved vannverket ved Myra. Derfra fulgte jeg grusveien opp til Fitjavatnet, som er en drikkevannskilde. Her tok jeg av på sti som var rødmerket. Litt før Høgåsen tok jeg av fra stien og fulgte terrenget mot toppen.

Tilbake ved grusveien tok jeg av på en sti merket Gjerdssåto. Jeg gikk gladelig videre, men følte etter hvert at stien gikk litt i feil retning. Så da dreide jeg oppover ryggen i sørøstlig retning. Greit opp til toppen av Gjerdssåta.

Neste topp var Snilshaugen. Jeg gikk i retning mot toppen og kom ganske raskt inn på en rødmerket sti. Etter et lite stykke mistet jeg merkingen, men fortsatte i samme retning. Det ble deretter en litt bratt nedstigning, før jeg fulgte et tråkk bort til skiløypetraseen. Det var litt uvant å gå her på barmark. Tidligere har jeg kun vært her om vinteren. Jeg tok senere av på en sti. Denne fortsatte, som jeg gjettet på, opp til Steinslandssetret. Det var også et tråkk videre mot Snilshaugen, men det siste stykket gikk jeg utenom sti. På toppen av Snilshaugen passet det bra med lunsj, med utsikt til blant annet Gullfjellet.

Det ble omtrent samme vei tilbake til skiløypetraseen. Fra den sørlige runden var det skiltet mot Solsmøghaugen. Her var det også lagt ut en del klopper, som også var nummererte. Fin utsikt fra Solsmøghaugen, som også heter Høgåsen på kartet. Jeg fulgte etter hvert en ny sti mot Tohaugen. Det viste seg å være et sted med fin utsikt samt benker m.m., litt sør for Malkestølen. Kanskje Tohaugen er et lokalt navn? Det står ikke på kartet. Herfra var det kort vei ned til grusveien som jeg gikk på fra starten.

Dette var en artig runde i variert terreng. Siden det var til dels myrete en del steder, var det fint å ha gode sko/fjellstøvler.

Fitjavatnet fra sør.
Fra Høgåsen mot sør og Samnangerfjorden.
Fra Høgåsen mot nordvest. Raudnipa til venstre. Bruviknipa (Brøknipa) på Osterøy helt bakerst til høyre for midten.
Fra Høgåsen mot sørøst. Totlandsfjellet i midten.
Fra Høgåsen gikk jeg mot Snilshaugen, som ses bakerst i midten.
Jeg gikk et stykke i skiløypetraseen på Totræna.
Stien opp til Steinslandssetret.
Det siste stykket opp til Snilshaugen var uten sti. Herfra er det ca. 10 minutter igjen til toppen.
Fra Snilshaugen mot sørøst. Tveitakvitingen bakerst til høyre er delvis skjult av skyene.
Fra Snilshaugen mot nordøst. Gråfjellet øverst til venstre. Gården Dyrhovden til høyre.
Fra Snilshaugen mot nordvest. Vardane til høyre.
Fra Snilshaugen mot sørvest. Gullfjellet bakerst i midten. Samnangerfjorden til venstre.
Fra Solsmøghaugen mot nordøst. Snilshaugen ses bak benk nr. 2 fra venstre.
Fra Solsmøghaugen mot sørvest. Samnangerfjorden i bakgrunnen.
Fra Tohaugen, som ligger nordvest for Solsmøghaugen. Navnet Tohaugen står ikke på kartet, så kanskje det er et lokalt navn.