Skåtafjellet, Bogafjellet og Snøkkja (09.04.2023)

Start point Vinnesvegen
Characteristic Trip by foot
Ascents Skåtafjellet (293m) 09.04.2023 09:31
Bogafjellet (444m) 09.04.2023 10:11
Snøkkja (282m) 09.04.2023 11:05

Turen til Bogafjellet starter i Vinnesvegen, litt vest for Skåtavatnet. Opp til vannet er det grusvei, før en god sti fortsetter. Etter et lite stykke tar stien av oppover dalsida mot Skåtafjellet. Stiene er godt merket i området. Fin utsikt fra Skåtafjellet. Videre mot Bogafjellet er det fin og tilrettelagt sti. Tau er lagt ut på et par punkter i en litt bratt passasje. Fint rundskue fra toppen av Bogafjellet.

Nede igjen ved Skåtavatnet fulgte jeg stien på østsiden av vannet. Her var det etter hvert flere trær som lå over stien, så det ble litt klyving for å komme forbi. Så ble det et stykke langs grusvei, før det var skiltet sti mot Snøkkja (Snøkkjo). Oppover til toppen var det merkbart bløtere enn tidligere på turen, siden stien gikk i et myrete område. Greit opp til Snøkkja. Jeg tok en annen variant ned fra toppen, før det ble omtrent samme vei tilbake til bilen. Det ble en fin rundtur i variert terreng.

Ved starten av turen er det et stort hogstfelt. Skåtafjellet i bakgrunnen.
Fin sti mot toppen av Skåtafjellet.
Fra Skåtafjellet mot vestsørvest. Halhjem i midten på andre siden av Fusafjorden.
Fra Skåtafjellet mot nordnordvest. Møsnuken til venstre. Gullfjellet bak til høyre, med snø.
På vei til Bogafjellet.
Fra trig.punkt og varde mot Bogafjellet. Fusafjellet bakerst til venstre.
Fra Bogafjellet mot sørvest.
Sti på østsiden av Skåtavatnet.
På vei til Snøkkja. Hovlandsnuten til venstre. Tysnessåta til høyre.
Fra Snøkkja mot sørøst. Rosendalsfjellene bakerst.
Fra Snøkkja mot nordnordøst. Bogafjellet til venstre.