Raunelifjellet og Norafjellet (05.06.2022)

Start point Grøssviki
Characteristic Trip by foot
Ascents Raunelifjellet (458m) 05.06.2022 10:04
Norafjellet (554m) 05.06.2022 11:55

Øya Osterøy består av kommunene Osterøy og Vaksdal. I dag ble det tur til to topper, en i hver kommune. Litt ovenfor Grøssviki parkerte vi utenfor veien, ved en skarp sving. Det er plass til 2-3 biler der, men det er en fordel med en bil som er litt høy under. Etter et lite stykke på en gammel skogsvei bar det videre oppover på ulike stier, men det var noen steder bare et svakt tråkk. Ved Klatregryvlet gikk vi ned en litt bratt renne og kom etter hvert ned i bunnen av dalen. Videre fulgte vi vestsiden av elva. Etter et lite stykke fant vi en sti som går nordover. Senere gikk vi i terrenget opp til Raunelifjellet, men av og til dukket det opp en sti eller tråkk.

Fra toppen av Raunelifjellet kunne vi nå se over til "nabotoppen" Norafjellet. Vi fulgte mer eller mindre samme vei tilbake til bunnen av Norddalen. På den andre siden av elva så vi et tråkk og fulgte det oppover. Dette skulle vise seg å være en "snarvei" opp til Norafjellet. Mot toppen gikk vi delvis i terrenget, siden det ikke alltid var noe tydelig tråkk. Det var lettere mot toppen, over tregrensa. Fra toppen så vi en hjort i skogen nedenfor.

På vei ned fra Norafjellet fulgte vi terrenget der det var lettest å gå. Etter hvert kom vi inn på en sti, og senere møtte vi på våre egne spor fra tidligere. Turen var relativt tung på grunn av en del høydemeter i terrenget til dels utenfor sti. Det var artig med orientering og å finne fram.

Takk for turen, Terje og Kjell Åge!

Et navnløst tjern nordøst for Raunelifjellet.
Fra Raunelifjellet. Norafjellet til venstre for midten.
Fra Raunelifjellet mot nordvest. Husafjellet i midten, der det er et pukkverk.
Fra Raunelifjellet mot sørvest. Tveitafjellet (venstre) og Åsheimveten (høyre) bak i midten.
I bunnen av Norddalen, mellom Raunelifjellet og Norafjellet.
På vei opp til Norafjellet. Vi har kommet over tregrensa og terrenget er lettere mot toppen. Fløyfjellet til venstre.
Fra Norafjellet. Romarheimsdalen bak til venstre.
Fra Norafjellet. Vardafjellet i midten.
Fra Norafjellet mot sørvest. Osterfjorden i bakgrunnen. Helt bakerst skimtes Nordhordlandsbrua.