Sveivane, Fårikken og Iseggene (09.01.2021)

Start point Hamre kirke
Characteristic Trip by foot
Ascents Eikelandsvarden (269m) 09.01.2021 10:26
Eikelandsfjell (319m) 09.01.2021 10:45
Iseggene (374m) 09.01.2021 11:19
Dalsnipa (344m) 09.01.2021 11:32
Brattfjellet (280m) 09.01.2021 11:51
Storafjellet (323m) 09.01.2021 12:45

I dag kjørte jeg til Osterøy og parkerte ved Hamre kirke. Etter et stykke på vei kom jeg inn på god sti som fulgte ryggen oppover mot Eikelandsvarden, eller Sveivane, som det står på kartet. Det går god sti videre mot Eikelandsfjell, eller Fårikken. Deretter fulgte jeg stien et kort stykke, før jeg tok av på ny sti langs et steingjerde. I bunnen av dalen gikk jeg litt nordvestover, før jeg svingte sørøstover igjen. Det var fint å følge sti i det kuperte terrenget her.

Ved Tjørnmyra var det flere steinhus. Etter hvert kom jeg opp på ryggen mot Iseggene. Her oppe var det fint å gå. Det ble mer vind etter hvert, og vinden ble ganske frisk. Videre bar det på god sti over Dalsnipa, før stien fulgte ryggen nedover. Helt øverst i Sædalen tok jeg av fra stien, og kom etter hvert inn på et tråkk som jeg fulgte til toppen av Brattfjellet.

Jeg tok samme vei tilbake, men tok av på ryggen som fører bort til Storafjellet (Seljerinden på kartet). Her oppe var det god utsikt, særlig nordover. Jeg fulgte ryggen nordvestover, før den gikk bratt ned et skar. Her kom jeg inn på en litt bratt traktorvei, antakelig etter skogsdrift. Til slutt fulgte jeg vei gjennom boligfeltet og tilbake til bilen. Det var frost i bakken, så tørt og fint å gå i dag. Enkelte partier var litt isete, men alt i alt et fint turområde med gode stier.

Fra Eikelandsfjell mot nordvest. Nordhordlandsbrua til venstre.
Steinbu ved Tjørnmyra. Taket har falt noe sammen.
Steinbu ved Tjørnmyra.
Fra Iseggene mot sørøst.
Fra Iseggene mot sør. Hetlebakksåta i midten på andre siden av fjorden.
Fra Dalsnipa mot nordvest. Iseggene til høyre. Eikelandsfjell til venstre.
Fra Dalsnipa mot sørøst.
Fra Dalsnipa mot nord.
På vei til Brattfjellet, som ligger 50 meter rett fram. Det går et tråkk til toppen, gjennom krattet.
Mosen gror godt her, i skogen ved Hammarskaret.