Eidsvågsfjellet (02.09.2018)

Hellen festning (131m) 02.09.2018 09:22
Munkegrind (158m) 02.09.2018 10:18
Sandviksbatteriet (182m) 02.09.2018 10:42

Turen startet øverst i Øyjordsveien, der det er en liten parkeringsplass. Etter et lite stykke langs vei kom jeg til utsiktspunktet Furekammen. Fin utsikt mot sentrum av Bergen. Deretter fulgte jeg grusvei forbi Trollbotn og bort til Hellen festning. Så ble det etter hvert et lite stykke langs asfaltert vei, før det ble bratt oppover tilbake til utgangspunktet for turen. Jeg fortsatte videre mot Fagerdalsfjellet, men jeg tok først en avstikker opp på et trig-punkt. Etter hvert kom jeg inn på hovedstien bort til Fagerdalsfjellet. Det er skog på toppen, så lite utsikt. Jeg fulgte hovedstien tilbake.

Neste topp var Ørneberget. Det går sti oppover nordvestryggen. Fin utsikt. Det var en del vind her, men ikke kaldt. God sti bort til Rognåsen og videre til Garpetjernet. Her fulgte jeg grusvei et lite stykke mens jeg lurte på hvor det var best å løpe bortover mot Håmanen. Det viste seg at det går en sti bort til toppen. Deretter fulgte jeg en sti langs kanten ned til Munkebotsvatnet. Herfra bar det nedover på asfaltert vei, før jeg tok av på grusvei opp til Sandviksbatteriet. Fin utsikt der. Så bar det ned til Munkebotn, før det ble grusvei oppover igjen. Til slutt var det bare å følge veien tilbake til bilen.

Fra Furekammen mot sentrum av Bergen.
Fra Hellefjellet. Askøy i bakgrunnen.
Fra et trig-punkt nordvest for Ørneberget. Her bør man ikke falle nedi.
Hytte sørøst for Fagerdalsfjellet.
Toppen av Fagerdalsfjellet.
Fra Ørneberget mot sentrum av Bergen.
Fra Rognåsen mot sentrum av Bergen. Stemmemyren idrettsanlegg i forgrunnen.
Fra Rognåsen mot Ørneberget. Furekammen til venstre.
Grindverksbygget Munkegrind ligger ved Garpetjernet. Se info på http://www.byfjellskogene.no/skogselskapet/artikler/nytt-grindverksbygg-apnet/.
Fra Håmanen mot sentrum av Bergen.
Fra Sandviksbatteriet mot sentrum av Bergen.
Fra Sandviksbatteriet. Askøy i bakgrunnen. I det fjerne skimtes flammen på Kollsnes.