Nydelig myrjogging til Tåråfjell (14.11.2020)

Characteristic Jogging
Ascents Tåråfjellet (826m) 14.11.2020 10:19
Visits of other PBEs Tåråfjellet stistart P-plass (410m) 14.11.2020 10:19

Ringte Øystein kvart på 8 og lurte på om han var gira på myrjogging. Fikk først et halvsovende mumlende "nei", men han ringte opp igjen et minutt senere og sa han var klar om 40 min. Vi kjørte i retning Bø og plasserte bilen inn på tom parkering. Banka nedpå en halv sjokoladeplate før vi labba innover på godt merka sti. Hadde lest om vått terreng og det stemte bra. Ser det er muligheter for tørrere og kortere veier opp, men vi var gira på noe over 10km og begge syntes våte joggeturer er undervurdert. Hadde et par pauser på vei opp der utsikten var fin. Møtte to jegere på vei opp og slo av en rask prat, disse var de eneste vi så denne dagen. Vannet i myrene var av det svært kalde slaget, og vi mistet smått følelsen i foten over et par av de lengste myrene. Langs Sandtjønn var stien delvis under vann, måtte ta det litt piano et par steder for å ikke risikere ufrivillig bading.
Toppen leverte overraskende god utsikt i alle retninger. Bra saker!
Retur samme vei. Tok en telefon på vei ned for å planlegge en liten "foss- og grottetur" senere på dagen (Jøgerfossen og grottevandring).

Blefjell stikker opp av tåka
Blefjell zoomet inn
Toppen er nådd
Utsikt fra toppen mot blant annet Himingen
Øystein i fint driv på returen
Himingen stikker opp fra skogen