Snøhetta, Norges ultratopper (pf>1500) komplett (07.08.2020)

Ascents Snøhetta (2,286m) 07.08.2020
Visits of other PBEs Snøheim (1,474m) 07.08.2020

Sov i bilen i Oppdal på det som nå har blitt ”fast plass”. Det var meldt strålende sol og jeg hadde bestilt billett på bussen for å komme meg opp på Snøhetta. Har vel tidligere lirt av meg at jeg skal ta traversen den dagen jeg skal på Snøhetta, men samtidig mangler jeg bare denne for å ha fullført Norge pf>1500. Det er bare snakk om 4 topper på den lista, men alltid deilig å kunne fylle lister og få litt ro i sjela, uansett størrelse.

Full buss fra Hjerkinnhus 09.45 opp til Snøheim, på kanten til ubehagelig rent smittemessig. Hadde max flaks da moskusen hadde plassert seg midt i veien og vi fikk sett den på kort hold, gøy! Flaksen var derimot noe dårligere når det kom til været, tåke rundt hele Dovrefjell. Oppdal og Dombås leverte sol kunne jeg se på diverse webkamera! Uansett, begynte vandringa innover på motorveistien. Det var flere folk i front så langt øyet kunne se. Var derfor vanskelig å holde tempoet nede da det alltid var noen å ta igjen. Tidsbruken kan oppsummeres ganske greit tredelt med litt over timen opp, litt over timen venting på toppen og litt over timen ned igjen.

Satt som sagt på toppen litt over en time med håp om at tåka skulle lette, noe den ikke gjorde, men fikk se antydninger til blå himmel innimellom.
Betydelig mindre folk på 14.30 bussen fra Snøheim, ble dessverre ingen reprise av moskus i veien på ned.
Kjørte videre til Dombås hvor det ble et bad i elva og natta ble tatt en rolig fin liten plass.

"Heldigvis" lå tåka like tjukt på vei ned