Solotur til Hamarøyskaftet (03.08.2020)

Characteristic Alpine trip
Ascents Hamarøyskaftet (613m) 03.08.2020
Visits of other PBEs Hamarøyskaftet - klatrepunkt (510m) 03.08.2020
Hamarøyskaftet bomveg (160m) 03.08.2020
Hamarøyskaftet parkering (210m) 03.08.2020

Fra det øyeblikket jeg ”oppdaget” Hamarøyskaftet på en snapstory tidligere i sommer har jeg vært gira på denne! Denne sommeren var jeg 3 uker aleine på tur i nord så det hadde vært artig med en bestigning. Spørsmålet var jo om det var forsvarlig med solotur da jeg ikke akkurat er noe teknisk finslepen klatrer, men fant ut etter et par turbeskrivelser at det var verdt et forsøk da klatringa er ”hyllebasert” og det er rapellfester flere steder, noe som gjør retur enkel om godfølelsen skulle bli borte på vei mot toppen!

Spesielt syntes jeg rapporten til Ole Petter var til stor hjelp oppover, fine bilder over partiene med gode forklaringer.
Jeg hadde også vært på tur med Endre dagen i forveien som tidligere har vært på toppen og fikk en del gode tips av han. I tillegg ringte jeg også Vemund fra parkeringa for en siste innput, til god hjelp!

I sekken dro jeg med meg klatresko, et par kammer sånn i tilfelle, samt et 60 meters tau til returen. Fin sti hele veien opp til start, nesten umulig å ta feil. Møtte på et taulag i sin siste rapell ved innsteget. De kunne fortelle om to andre taulag på vei opp, ellers rolig oppover. Ruta og klyvepunktene oppover syntes jeg Ole Petter har forklart såpass bra, så skal ikke gi meg ut på noe stort der.

Enkel klyving opp de første punktene, første luftige utfordring var en hammer hvor man enkelt kommer rundt på venstre side, gode tak, men luftig!
Oppe ved 5- punktet møtte jeg de to andre taulagene. De hadde valgt å unngå dette punktet og heller gå for fingertraversen. De var litt usikre på hvordan de skulle forsere dette punktet best mulig og jeg tipset opp litt diverse jeg hadde lest i tidligere rapporter her. Jeg ble også ringt her, så ble en litt lenger facetime-pause mens jeg ventet på at første taulag kom seg over. Ble klar igjen etter hvert og fikk lov til å gå forbi taulag nummer 2 (som var på sin første klatretur) rett etter kaminen opp til fingertraversen. Disse var litt usikre her, så jeg tilbø meg å sikre de over fra andre siden hvis de ønsket. De vurderte dette litt, men bestemte seg for å prøve selv, noe de klarte utmerket fint selv! Kom så opp til siste hammeren hvor taulag nummer 1 var, her slet han ene med å komme opp. Etter flere forsøk uten fremgang, samt litt frem og tilbake fikk jeg laget et ekstra fottak til han ved hjelp av en kam og en slynge. Så da kom utstyret til bruk også!

Etter det fikk jeg også lumpa meg opp det siste punktet (uten hjelp fra slynga), dog uten mange stilpoeng. Herifra var det bare å spasere opp til toppunktet hvor utsikten kunne nytes. Pratet litt med 1. taulaget på toppen, nummer 2 brukte litt ekstra tid og kom opp i det jeg snudde ned igjen.
Gikk forbi første rapellfestet (som jeg hadde lest var trikset) og benyttet meg av det rett på oversiden av siste klyvepunktet. Rappellerte alle lengdene nesten fullt ut.

Vel nede igjen var det bare å nyte terrenget og utsikten ned til bilen. Ett stykk artig tur!