Bankerødkollen, høyest i Hvaler (28.03.2020)

Ascents Bankerødkollen (72m) 28.03.2020 18:55
Visits of other PBEs Bankerødkollen p-lomme (30m) 28.03.2020 18:55

Bankerødkollen, Hvaler

Kjørte over en real hump på en av bruene over her, noe som resulterte at sykkelen reiv seg løs fra det ene festet på sykkelstativet og ble dratt etter bilen i et par hundre meter før vi oppdaget det og stoppa (den må på en eller annen måte ha løsnet gradvis igjennom dagens kjøreturer da alt ble testet på morgenen). Det kunne ikke gått bedre og det var bare noe stål som hadde blitt slitt av på ene siden av styret. Vi fikk oss en god latter i busslomma.
Framme ved parkeringa ble det en rolig rusletur med skolebrød i hånda opp.
På kjøreturen tilbake fant vi også en av flaskene som hadde falt av i veikanten. Denne kommer jeg til å huske, mest på grunn av sykkelhendelsen!

Kommunetoppraid etter 2016-lista

Vi hadde ”planlagt” en lignende tur i Januar, men med litt sykdom og skader ble den utsatt på ubestemt tid. Så dukket det plutselig opp et vindu igjen nå. I disse tider så vi også på dette som et flott alternativ da at vi regnet med det var svært begrenset med folk på kommunetoppene i Østfold/Ytre Viken (noen unntak skulle det dog være).
Lørdagsmorgen måtte jeg være flyttehjelp i Oslo til bror, og for å gjort detta mest effektivt og også enklest rent logistikkmessig ble Vemund også med å hjelpe til.
I 11-12 tida var mesteparten av bæringa unnagjort og de fleste kanelsnurrene spist opp så vi smalt videre til første topp. Jeg var sjåfør mens Vemund gjorde en fremragende kartleserjobb disse dagene. Første dag ble dagen for de korte spaserturene, mens dag 2 ble en kombinert sykkel/traske-dag!

Rekkefølgen dag 1 var som følgende:
7. Østento, høyest i Fredrikstad
8. Bankerødkollen, høyest i Hvaler
9. Geiteryggen, høyest i Halden

Etter 9 topper første dag ble teltet smelt opp, realen varma og natta tatt rundt 5 km unna svenskegrensa med kort vei til start neste dag. Rekkefølgen dag 2 så slik ut:

10. Høgestang, høyest i Aremark
11. Linnekleppen, høyest i Marker og Rakkestad
12. Nordre Stange Varde, høyest i Eidsberg
13. Høyest i Spydeberg
14. Høyest i Våler og Skiptvet
15. Høyest i Våler og Skiptvet
16. Gastgiveren, høyest i Sarpsborg
17. Danserfjella, høyest i Råde

Etter gjennomføring ble det stopp innom på nærmeste Cirkle K for feiring med wienere og kakao. 5 rådyr, hare, rev og påkjørt grevling fikk vi også sett i løpet av turen.