Nibbi (16.12.2019)

Ascents Nibbi (1,741m) 16.12.2019

Det hadde kommet noen gode cm i helga, men det hadde vært tåke. Håpet derfor fjellsidene hadde fått stått i fred og ro. Mandag var det meldt sol og planen ble derfor Nibbi. Vemund kom fra Tromsø natt til mandag og kastet seg med uten å nøle, digg!

Stod opp halv 7, fikk i meg noe havregrøt før jeg plukka opp Vemund. Ble en stopp på Cirkle K Hallingporten for kaffe og frokost nummer to, 3 wienerpølser.

Trilla inn på parkeringsplassen i gode 9 minus, men helt vindstille. Fikk på fellene og starta traskinga oppover. Vi så tre andre som også var ute på tur, men to av de hadde litt andre planer. Fjellsida var som håpa, tilnærma uberørt. Turen opp gikk fint, stort sett godt med snø men avblåst enkelte steder, men det så bedre ut der vi hadde tenkt å kjøre ned. Værmeldinga leverte også og det ble gradvis bedre og bedre vær. Kom etter hvert opp på toppen, noe mer vind her så ble et ikke alt for langt opphold ved varden. Kom oss 100 meter vekk fra toppen og vinden var nesten borte igjen.
Nedkjøringa var så god vi hadde håpa på. Litt fokksnø i toppen, men fra 1600-1500 moh og ned var det bare å nyte løssnøen. Bra dag på ski!