Drømmetur til Regndalen og Vallanykjen (22.09.2019)

Ascents Valljanykjen (1,178m) 22.09.2019
Visits of other PBEs Vallabrua p-plass (25m) 22.09.2019

Etter å ha fått kjørt en rolig test av kneet på fredag opp til Sukkertoppen var jeg i dag gira på å fortsette testinga. Hadde i grunn tenkt meg til Godøya for å begrense høydemetrene og for å gradvis øke belastninga, men med det været, høstfargene og nysnøen på toppene ble fristelsen for høydemetrene for stor. Valget falt på Regndalen og Vallanykjen. Regndalen har jeg hatt veldig lyst til å besøke i lang tid nå, så det skulle bli deilig å endelig få kommet ditt!
Det var et noe stort hopp i høydemeter utifra hva jeg hadde klarert kneet for, så det var med noe spenning vi la i vei fra parkeringa. Planen ble å kjøre en liten status i Regndalen, for å så vurdere fortløpende.

Fulgte vei og etter hvert sti innover i høstsola. Overså et stikryss relativt tidlig, så fikk en ørliten mer kronglete vei igjennom et myrparti, men fremdeles tørrskodd! Den lave høstsola forsvant inn i fjellsida ganske raskt, men oppe i Regndalen kom den sterkt tilbake. Her er det alt, fossefall, bratte fjell, vann og isbreer. Den beste utsikta er uten tvil den man må se opp til!

Oppover på god sti! Her med tilbakeblikk mot Velledalen
Grøtdalstinden, Urkedalstinden, Midtre Regndalstind og Råna ruver over Regndalen

Etter en god pause kom vi oss etter hvert av gårde igjen og fortsatte i retning Vallanykjen i bjørkekrattet. Endte med å gå opp der nordligste bekk er markert på kartet, noe som viste seg å ikke akkurat være beste alternativ! Gå for ”ned-sporet”! Etter litt kjemping igjennom småbjørka var det godt å komme over tregrensa. Her venta etter hvert et lite lag nysnø som gjorde at siste rest med høydemeter ble litt mer utfordrende, men uten problem bare man tok tia til hjelp. Snø og ur er ikke drømmekombo! Ble en god og lang pause på toppen i det helt vindstille været, for en dag! Høstfarger og nysnø på toppene, blir ikke bedre!

Toppvarden på Vallanykjen med Rånas kule formasjoner i bakgrunnen
Utsikten fra Vallanykjen mot Råna, Drivdalstinden og Raudmolsegga. Frister veldig å fortsette turen videre mot disse! Kommer tilbake med et bedre kne ved en seinere anledning!

Etter å ha dratt ut tia så mye som mulig var det dessverre på tide å komme seg nedover før det ble altfor seint. Pakka sammen og labba nedover igjen. Heldigvis ble også nedturen av den veldig gode varianten. Endte på et litt annet veivalg nedover, noe som viste seg å være veldig mye bedre! Fikk kjenne litt på kneet de siste 300 høydemeterne, men i så lite grad at det ikke gjorde all verdens mye! Glad jeg tok sjansen!

Fant og raska med meg denna knekte saga på vei ned
Dravlausnyken og Sykkylvsfjorden

Eneste kjipe med turen var at jeg klarte å kløne bort solbrillene ved bilen, muligens jeg la de på biltaket? Borte er de i hvert fall! Litt surt, men sånn er det når man ikke klarer å følge med på hva man selv gjør!

Disclaimer: Det skal sies at jeg denne dagen var noe over gjennomsnittlig glad og gira for å endelig være ute på tur igjen etter flere uker med kun sykkel. Turopplevelsen ble nok farga en god del av det, men at Regndalen er et av de finere stedene jeg har vært, det er det ingen tvil om! Gleder meg til å komme tilbake!