Hjørundfjorden rundt på sykkel (08.09.2019)

Characteristic Bike trip - road
Visits of other PBEs Leknes fergekai (2m) 08.09.2019
Ljøen utsiktspunkt (316m) 08.09.2019
Lyngstøylvatnet (152m) 08.09.2019

Godt utenfor de typiske peakbookturene, men velger å ta meg friheten til å logge en rein sykkeltur uten toppbestigninger. Hovedfokuset var jo på mange måter fjellutsikt, men fra mer lavtliggende områder. I tillegg rulla jeg også innom et par peakbookelementer på veien. Jeg skulle jo absolutt ønske jeg kunne ralle rundt i fjellheimen på en drømmedag som dette, men slik kneet er i nedoverbakker om dagen var det dessverre uaktuelt. Heldigvis er ikke sykkelen en dum nummer 2.

Starta fra sykehuset rundt halv 9 på mårran i noe kaldt vær. Hadde stappa lommene bak på trøya med brødskiver med så mye nugatti det var fysisk mulig å få plass til + en svær påsa med nøtter. Mest mulig kalorier på minst mulig plass!

Hadde ikke sett så mye på ferjetidene og bomma derfor med et par minutter på første fra Magerholm til Sykkylven. Ble litt venting her før jeg var på vei over fjorden. Trilla meg av ferja god og kald i skyggen under Straumshornet. I Velledalen kom sola og jeg fikk god varme i kroppen opp mot Strandafjellet. Straumshornet og Brunstadhornet beste severdighet så langt.

Gikk radig ned bakkene til Stranda hvor det ble en liten stopp ved Essoen for å svare på en telefon, samt prat med en annen syklist jeg også hadde truffet dagen før. Fortsatte så den slake stigninga opp Strandadalen. Ble en rask stopp på en rasteplass for næring. Kom opp til tunnelene og fikk satt på det som var av lys på sykkelen forran og bak før jeg trilla ned mot Ljøen, heldigvis veldig lite trafikk denne dagen og jeg ble ikke passert her inne! Ikke akkurat varmt inne i tunnelen, så det var godt å kjenne på varmen og utsikten innover Geirangerfjorden fra Utsiktspunktet på Ljøen.

Fortsatte etter en god pause videre ned siste tunell enda kjøligere. Fikk varmen raskt tilbake i det det begynte å gå oppover igjen. Hadde ment å huske det var lenger fra Hellesylt til avkjøringa til Norangsdalen, så det var en positiv overraskelse at den kom raskt på. Det har blitt et par kjøreturer innover her tidligere, men syntes det er finere å nyte veien og utsikten fra sykkelsete sammenlignet med bilen. Litt bedre tid til alt! Jeg var nå inne i turens hovedattraksjon, og det leverte virkelig. Slak utfor med bratte fjell og smale svingete veier, helt nydelig! Etter litt slalom mellom bussturister ved Lyngstølsvatnet og Hurtigruteturister ved Urke rakk jeg ferja med 5 min ved Langeneset, helt perfekt!

Småseig start fra Sæbø opp Bondalen da jeg visste jeg bare var halvveis og ferdig med de største trekkplastrene. Bestemte meg derfor for å motivere meg til en Burger og sjokkomelk i Ørsta, og det ble det! Bakkene var nå unnagjort og det var stort sett flatt hele veien tilbake. Måtte stoppe opp og snu meg på et punkt for å få med meg Liadalsnibba også.

I det jeg nærma meg Festøy dundra det på med biler, ble først inspirert til å prøve å rekke ferja, men slo det i grunn fra meg ganske raskt da jeg trodde det fremdeles var et godt stykke til. Til min store overraskelse og glede var det fremdeles 2-3 biler som kjørte ombord, noe som gjorde at jeg nesten var siste person om bord. Følte meg litt uglesett på ferja der jeg satt i sykkeltøy mens resten stort sett var kledd for fjelltur. Nå gjenstod bare siste sjarmøretappe hjem før en fantastisk dag på setet kunne avsluttes med smågodt og pizza. Blei tidlig kvelden denne søndagen! Anbefales på det sterkeste, spesielt inn Norangsdalen og ned til Urke!