Blåtinden og Sætrefjellet (03.08.2019)

Ascents Blåtinden (1,163m) 03.08.2019
Ladehornet (841m) 03.08.2019
Lafjellet (1,161m) 03.08.2019
Sætrefjellet (877m) 03.08.2019
Visits of other PBEs Gamlestølen parkering (343m) 03.08.2019

Etter en lang dag til Sunnavindsnipa og Tungremtinden i går var det greit med en tur med ikke alt for mange høydemetrene i dag. Valget falt på en kveldstur for å få et par ekstra timer med restitusjon da det også ble ganske seint i går.
Kjørte opp til Gamlestølen parkering, fikk i meg litt mat før jeg kryssa veien og starta på krattgåinga i forholdsvis tørt myrterreng. Hadde i grunn trodd det skulle være våtere oppover her. Fant et par sporadiske stier/dyretråkk som kom og gikk i starten, men litt oppi lia kom jeg på en merka sti. Fulgte denne til jeg hadde god oversikt over Blåtinden. Korteste vei opp steinmassene i Sunndalsgrova frista ikke. Bestemte meg derfor å gå sørover og teste ryggen opp til Lafjellet, noe som viste seg å være et fryktelig bra valg! Kjente ikke mye til gårsdagen i beina og det var artig å gå motbakker i dag. Tempoet økte gradvis oppover og omtrent halvveis opp bakken fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve å være på toppen av Lafjellet etter 1 time. Fikk dermed en god treningsøkt opp siste halvdel. Trøkte på litt og til slutt sto jeg på toppen av Lafjellet etter 59 minutter.

Sola på vei ned i det jeg ankom parkeringa, uansett bare fint med en litt mindre varm tur
Denna kneika frista ikke veldig, bedre alternativ lenger mot sør

Her oppe ble jeg veldig positivt overaska over terrenget. Hadde ikke gjort så mye research før turen, men her sto jeg foran det som så ut som en veldig snill eggvandring bort til Blåtinden. Tok en god pause for å roe pulsen + påfyll med mat og vann før jeg klyvde ned til egga og fulgte denne over toppene til Blåtinden. Herifra gikk jeg ned mot øst ned i dalen. I nedstigninga kom knesmertene som jeg har kjent litt på de siste turene, ble derfor et rolig tempo resten av turen. Videre opp til Ladehornet. Ikke så mye ”horn” over denne akkurat. Fortsatte så videre mot heistoppen hvor høyeste punkt var vardefritt. Herifra fulgte jeg stort sett heisen ned igjen, dessverre en del søppel å se nedover her. Fikk også sett en hjort i bakken, litt hyggeligere det. Kom ut på asfalten og rusla langs denne tilbake til bilen. Strålende tur!

Blåtinden sett fra Lafjellet
Klyvepunktet ned til egga fra Lafjellet
Blåtinden med utsikt over Nysætervatnet
Lafjellet og ryggen jeg fulgte opp sett fra Blåtinden
Neste mål
Ladehornet
Sætrefjellet, dog ikke høyeste punkt