Sunnavindsnipa og Tungremtindane (02.08.2019)

Ascents Sunnavindsnipa (1,367m) 02.08.2019
Synnavindsnipa N (1,252m) 02.08.2019
Tungremtindane (1,293m) 02.08.2019
Visits of other PBEs Riksemdalen bom (70m) 02.08.2019

Ny runde opp i vakre og rolige Riksemdalen, nå med mål om de vestlige toppene som jeg har sikla på lenge. Vi startet på sykkel opp langs veien, ble en del trilling i de bratteste partiene. Møtte på ei litta bråta med hester midt i veien som var litt mer interessert i nærkontakt en det jeg var, store dyr!
La fra oss sykla ved ei bru og gikk i terrenget opp mot ryggen. Stort sett greit å gå utenom sti her. Kom opp og fulgte varding videre i den sporadiske tåka. Møtte også tre andre som vi hadde en liten prat med. Kom så til ”fortoppen” og skaret. Her var det ut på vestsiden og ned i et litt brattere parti, men sti hele veien gjorde veivalget veldig enkelt! Nede i skaret fortsatte den tydelige stien oppover et par smalere punkter før det breia seg ut igjen.
Trøkte litt på siste minutta mot toppen for å få et lite treningsdrag. På toppen var det tilnærma vindstille og lunsjen kunne nytes i sola.

Sunnavindsnipa sett fra veien opp Riksemdalen
Hundatinden, turmålet et par dager tilbake. Ser ganske kul ut fra denne vinkelen
Fikk litt kortvarig tåka på vei opp
Fin sti stort sett hele veien
Veien ned på vestsida fra nordtoppen
Omtrentlig rute. Forrige bilde er tatt omtrent fra der prikkinga begynner øverst
Toppvarden
Utsikten fra Sunnavindsnipa

Var litt tanker om hvilken rute vi skulle gå for videre, men endte på sørveien ned. Som det kommer frem av GPS-sporet sjekka jeg først mulighetene mer mot øst, men det så bedre ut lenger vest i øvre del. Her kunne man gå mer i kanten og hadde dermed flere muligheter for tak. Kom så ned til Storevatnet, her ble det skrågåing i ganske så fast ur før vi begynte på ei rute opp til ”stien” til Tungremtindane vi hadde sett oss ut fra Sunnavindsnipa. Hadde nok ikke vært flinke nok til å få i oss tilstrekkelig næring i løpet av dagen, så dette ble etter hvert en svært seig bakke. Kom først opp til en topp som vi trodde var hovedtoppen, men så raskt at dette ikke var høyeste punkt. Rusla bort og kunne endelig ta ny matpause på Tungremtinden. Ble etter hvert retur ned til Andrevatnet hvor det blei et par fiskesprettkast. Så videre ned til Storevatnet før vi fulgte stien og etter hvert veien ned til sykla. Herifra ble det en etterlengta trilling ned til bilen i skumringa. Lang og fin dag med gode pauser.

Mye råe fjellformasjoner på vei ned
Mann som later vannet
Nede ved Storevatnet med tilbakeblikk på ruta ned fra Sunnavindsnipa
Grei skrågåing i ura langs Storevatnet
Jobber oss oppover mot Tungremtindane
Kommet oss på høyeste punkt og kan nyte kveldssola til den utsikten her