Via Lara til Hægefjell (03.07.2019)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Hægefjell (1,021m) 03.07.2019 16:00
Visits of other PBEs Fjoneferga (244m) 03.07.2019 16:00
Borstadvegen (410m) 03.07.2019 16:00
Landtakdammen P-plass (585m) 03.07.2019 16:00

Etter at jeg og Vemund ”oppdaget” Via Lara med lovnad om relativt enkel og fin klatring ble dette raskt et av sommerens hovedmål for begge. I forkant har det blitt et par runder på Vardåsen og på Bera i Drammen for å øve inn litt rutiner. Vi følte oss nå klare og satte derfor kursen mot Hægefjell.
Avreise klokka 7 på mårran og suste igjennom Notodden, Seljord og etter hvert langs Nisser. Her ble det premiere på kabelferge for begge to med Fjoneferga. Kom oss inn på grusveien og etter ett langt stykke begynte Hægefjell å stikke opp, for en kul vegg!

Klare for premiere på kabelferge
Lett å bli gira her
Utsikten fra parkeringsplassen

På parkeringsplassen ble det utstyrsforberedelser, sekkepakking og lunsj. Blåste relativt mye i dag, men vi håpa at vi skulle ligge noenlunde i le oppover veggen. Det viste seg heldigvis å stemme, ellers hadde det nok blitt en kald dag.
Vi starta traskinga innover og fant innsteget relativt greit. Her stod det et par Finner fra før av og med flere taulag over ble det omtrent 1 ½ time venting her, men vi hadde absolutt ikke noe annet å rekke i dag så det gjorde i grunn ikke så mye. Det viste seg etter hvert at vi var siste taulag opp for dagen, null stress og fri utsikt nedover.
Vemund gikk første taulengde, men fikk dessverre litt for mye smak på høydefølelsen. Noe som resulterte i at jeg ledet de resterende taulengdene forbi svaet til en svær hylle. Her ledet Vemund igjen, men det viste seg at denne var av det svært korte slaget og med det var vi oppe.
Mesteparten av klatringa er beskrevet av andre tidligere, men det kan i hvert fall bekreftes at klatringa er fin og grei med gode sikringsmuligheter hele veien.
Vel oppe ble det selvfølgelig en avstikker til toppunktet før vi fulgte godt oppmerka sti hele veien ned til bilen. Ente med å ta ferja over igjen før vi fant en fin teltplass langs Nisser med god utsikt til Hægefjell hvor middagen og natta blei tatt.

Køventing
Bra sted for en liten lunsj. Tror dette var rundt femte taulengde
....og lunsjen bestod i dag av en pakke Brioche
Straks helt på toppen. Her er Vemund rett før svakryssinga
Det kveiles
Nesten obligatorisk å ta bilde her?
Fikk virkelig bruk for superlight-teltet i dag, 40 meter fra bilen
Utsikten til Hægefjell fra teltet neste morgen