Tundradalskyrkja (26.06.2019)

Ascents Tundradalskyrkja (1,970m) 26.06.2019
Visits of other PBEs Sota Sæter p-plass (743m) 26.06.2019
Sota bro/klopp (780m) 26.06.2019

Parkerte på tilnærma tom parkeringsplass ved Sota. Rusla et par meter inn veien og tok av opp stien. Her ble det litt bekkekryssing uten hjelp av bro da disse hadde fått hard medfart tidligere. Det hadde regnet i natt, så litt vått og litt glatte partier i skogen. Heldigvis var det bare meldt bedre og bedre vær utover dagen, så vi var ikke veldig bekymret for sleipe steiner lenger opp. Vel over tregrensa var været i bedring og terrenget fint og tørt. Vi tok etterhvert av stien og gikk på øyemål til foten av toppen. Ble litt brattere her, men ikke krevende. Relativt fast fjell hele veien opp. Ble lunsj på toppen før vi snudde. Vurderte å ta den østlige stien tilbake som nok er kortere, men den så relativt monoton ut fra toppen. Valget falt derfor på retur samme vei ned flotte Tverrådalen.
Møtte nøyaktig 0 personer hele turen, så dog ei rype og en rev. Breheimen leverer for folkeskye personer.

Vært litt krefter i sving
Utsikten ned mot Sota og Liavatnet
Inn mot Tverrådalen med Tverrådalskyrkja ruvende over
Dagens mål og rute kommer til syne