Store Brekketind (13.08.2018)

Nysetvatnet (558m) 13.08.2018
Store Brekketinden - klyving/klatring (1,525m) 13.08.2018
Store Brekketinden fra Liasætra (1,500m) 13.08.2018

Etter å ha sett bilder fra turer mot Store Brekketind i flerfoldige turrapporter etter Peakbooktreffet i fjor seilte denne toppen høyt opp på ønskelista.
Fint vær var et must på denne da utsikten mot Jakta og Slogen var et av de store trekkplastrene. Vi hadde vært litt usikre på hvilken dag som ville passe best, men i det vi våkna til strålende vær ble det klart at i dag var dagen. Pakka sekken og kjørte til Liasætra. Starta å gå innover dalen omtrent halv 12. Litt seint i gang, men sånn blir det når man bestemmer seg spontant. Utrolig vakkert terreng innover dalen! Det hele toppa seg for min del da Slogen og Jakta plutselig begynte å stige opp.

Store Brekketind sett fra Liadalen
Nysetvatnet
Jakta og Slogen kommer til syne
Sofie med Store Smørskredtind i bakgrunnen

Tok så av stien og startet på bratta oppover mot breen, fant også en sauebjelle uten sau her. Måtte prøvekjøre denne. Klarte ikke mange store stega med den rundt halsen før ørene hadde fått nok og bjella havna på bakken igjen. Hvordan er hørselen til sauene etter en sommer med den?
Bomma litt på stien som går sporadisk opp her til det flater litt ut, men ellers veldig greit å lettgått i terrenget også (se GPS-sporet på vei ned for lokalisering av stien).
Etter noen få meter med flatt var det videre opp mot breen, tidvis litt løst og tidvis enklere å gå på berget.
Breen var naturligvis full av store sprekker og blåis, men lå fremdeles snø mot øst. Fulgte ytterkant av breen oppover uten problemer. Så en sprekk som var i ferd med å komme fram på vei opp, men veldig grei å forsere.
Var nå utvikla seg til å bli ei stor bregleppe og det var ikke helt lett å se hvor enkleste vei videre opp til svaet. Meget stor forskjell på snømengde nå sammenlignet med bilder fra senere ut på høsten i fjor!
Vurderte litt forskjellige steder før vi fikk klatret opp på svaet. Vil si dette var absolutt den mest klatrekrevende delen på turen, men kan godt være vi ikke valgte letteste sted! Vil også påpeke at jeg absolutt ikke er noe god teknisk klatrer.

Ruta videre opp fra dalen
Over kanten og videre opp mot breen. Store Smørskredtind bak til høyre, nordre til venstre
Fremme ved breen
Peakbook-coveret kommer til synet
Store Brekketind sett fra Store Smørskredtind noen dager tidligere. Vi gikk opp og langs brekanten på høyre siden og klatret opp til svaet der man ser raset har gått ut på breen

Fortsatte videre opp i grei klyving opp svaet mot skaret. Opp her merka jeg at det plutselig begynte å dryppe på leggen, klødde meg litt i bakhodet før det plutselig slo meg at det mest sannsynlig var toppølen som hadde tatt i mot et slag for mye. Fikk det relativt raskt bekrefta da øl-lukta slo mot meg i det jeg åpna sekken. Prøvde å redde i meg den siste slanten før vi fortsatte videre oppover. Rett før skaret er et et lite klyvepunkt, følte ikke noe behov for sikring her.

Sikret tidvis oppover mot toppen fra skaret på de utsatte stedene. Artig og greit oppover og kom endelig opp på toppen! Niste og den ene av de to toppølene ble konsumert til utsikten. Utsikten mot Slogen og Jakta sto absolutt til forventningene! Ble oppe på toppen i nesten en time før vi begynte returen. Ble en rapell på vei ned til skaret før vi fortsatte ned svaet og en ny rapell ned bregleppa. Fortsatte videre over breen samme veien som vi kom og traff etter hvert på stien ned til Habostaddalen. Begynte å mørkne og prøvde å holde et greit tempo nedover, men mørket innhenta oss til slutt og lommelykta måtte frem den siste kilometeren.
Inn i bilen, rett hjem til kald ball til kvelds/nattmat og nok en fantastisk tur rikere. Takk for turen.

Fra skaret ned svaet med oversikt over rasmassene
Endelig på toppen, men litt problemer med å tippe riktig tid på kameraet
Endelig med egne øyne, Slogen forran Jakta
Brunstadhornet og videre ned mot Sykkylven
Liten førsterapell ned en småekkel hammer
Returen over breen, for et område!