Knuk(ing on heavens door) (29.07.2021)

Ascents Fugleleikhøgda (527m) 29.07.2021
Knukberget (612m) 29.07.2021
Gransjøhøgda (580m) 29.07.2021
Det frista sterkt med stiløping langs grensa og grensetinder på Finnskogen. Men med ei meget begrensa værlomme før det skulle si pang, var Stanges sørtinder et mer tilpassa alternativ.
Dette området forbinder jeg fra orientering med kvist-inferno i rydde- og høgstfelt, samt tette granplantasjer. Men tindeknippet jeg hadde valgt ut var ikke helt innafor områder jeg har vært i før, så det var lov å håpe på mer hyggelige turopplevelser.
Parkering på Knuken, med tre-lavvo og infotavle. Opp traktorslep nesten til kryssing kraftlinje. herfra nytt slep til venstre og inn i skauen. Aldri direkte uframkommelig, og etter en del vasing oppe på berget, en liten varde og noen flere tuer å tråkke på (hoydedata.no-preventivt). Ganske åpent topparti, men lite å ta bilde av.
Litt mer søk mot åpne områder på veg ned, og inn på de samme slepene. Fort gjort, og klart for en mulig tiurfavoritt, ref navnet. Noen meter etter Knuken P gikk et slep som ikke sto på noe medbrakt kartprint inn mot åskammen. Jeg valgte dette. Bratt opp i voksen granskau, nordflanke forbi det vestre hornet og opp på det østre, høgeste. Igjen et ganske fint topparti.

Kartet viste en gjørbar nedgang mot øst, og det var fint til å begynne med. Så rota jeg meg ut på skalken av ei høgstflate med > 1000 smågran pr daa. Så rotete blandskog, og så til slutt ei lita straffeflate bare for å bremse gleden over å se vegen.
Sti over tunet på ei lita koselig hytte som går rett over i stien til Knukberget. En lang og stigende kilometer til topps. Stusser over et kumlokk i ville skauen, men så ser jeg at det er hytte på toppen. Forfall på bordkledning, men nymalte vinduskarmer. Knukberget er m a o Stanges Hochkönig, og en kan bare håpe at denne hytta med en slik beliggenhet blir tatt vare på.

Vestover mot Mjøsa. Knuksjøen.

Her var det mange tuer og outcrops å tråkke på, og navi ga ingen hjelp med å finne høgeste punkt. Jeg tenker at det må være der PB rød nål står eller ved hyttas nordvestre hjørne.
En effektiv dag i et terreng som overraska positivt. Og den svarte skyveggen sto, som venta, ved Minnesund.