Svartkampene (18.07.2021)

Ascents Nordre Svartkampen (1,358m) 18.07.2021
Søre Svartkampen (1,369m) 18.07.2021

Heidal Øverbygd, der vegen tar opp til noen ikke spesielt aktive setre. En dag med passe kjøling; her nede i sørvendt skogkledt skråning kunne det blitt krevende hett med representativ temperatur for denne sommeren.
Passerte Imbertsætre, falleferdig løe og lågt beitetrykk, men jeg fant nok sti som antyda på toppen av beitet. Dette blei et nettverk av sauestier, og etter hvert kom jeg ut av skauen og opp i vierbeltet Her var det krevende å stege oppover, så jeg forsøkte en del omgående vest for hammeren som markerer sørvestranda av den nordre kampen. Kryssa en fottursti og gikk opp på den sjølstendige nordre kampen. Enkelt ned på stien og opp på hovedtoppen, som må være et episenter for utsikt over Gudbrandsdalnære fjell.

Gudbrandsdalskjemper. Saukampen og Muen, med Skaget i mellom.
Nautgardstindgruppa

Taktikken var nå å skli sti ned mot sørøst og ta en kutt ned på setervegene der det måtte passe. Passerte den morsomme Rånåsån, men etter den begynte stien, som var alt annet enn prega av masseutflukt, å stige. Det gadd jeg ikke å være med på. Det gikk ganske greit ned vierbeltet, og deretter gjennom skauen. Så etter noen hundre høgdemetre med skreving i sådan vegetasjon, var det klart for finale på seterveger og en påkreva lunsj i parkeringslomma.