Korsvatnhaugene. Klønete tinder nørdst i Romeriksåsen (15.03.2020)

Ascents Søndre Korsvasshøgda (610m) 15.03.2020
Nordre Korsvatnhaugen Øst (614m) 15.03.2020
Brovoll - der skuffa Birkenpåmeldte møtes. Sørover i perfekte løyper, deretter løypa mot Grua. Det er ganske tydelig hvor en skal gå av mot den nordlige tinden, som faktisk er humdremeterpluss-sjølstendig. Inn dalen mot toppen, litt taktisk håndtering av et bekkeleie som har danna seg oppå snøsålen, så av med ski og fottur resten. Den østre fortoppen er snau og byr på mer opplevelse enn sjølve toppen. Her er det elgtett og en viss utsikt. På toppen er det stor urskog, uten utsikt.
Urskog på N. Kvh.
Ned igjen, og en kort skietappe til neste innsteg. Her er stampinga i djup vårsnø noe utover hva til og med spesielt interesserte vil sette pris på. Til slutt er jeg på det umarkerte toppunktet, og utsikten fra et åpent parti rett nordvest er helt grei.
Romeriks- og Hadelandsåser, og fjell bak.

Ned til skøyteskia, deilig å bevege seg ordentlig igjen, helt til et par damer kommer stampende midt i skøytesona på beina. Jeg sier hva jeg mener (til tross for at det sikkert hadde vært et hyggelig møte under andre omstendigheter) og fortsetter på veinett og etter hvert over myrer sør for Snellingen. Neste destruksjonspatrulje er en hel koloni med fatbikere i løypa. Jeg sier enda klarere hva jeg mener og får en * you i retur.