Skardåsen (29.09.2019)

Ascents Leirhaugen (891m) 29.09.2019
Skardåsen (1,071m) 29.09.2019

Dette var en avstikker-på-vei-til/fra-topp jeg hadde sett på lenge.
Parkering Skrautvål Skistadion. Minnene herfra inkluderer mange minutter bank av yngre junior Thomas Alsgaard i et flytta kretsmesterskap for Akershus ca 1989. Samt intervaller med ekstremt mye bedre løpere på tidligsnø. Nok om det.
Stien om Trugebakk er stort sett meget fin og enkel å finne. Rett og slett anbefalingsverdig fjellskog-stiopplevelse. Toppen appellerer til å finne roen og kose seg med utsiktskiva.
Jeg tok stølsvegen i sør ned igjen. Planen var å forlenge turen med Leirhaugen. Langs jordene langs nedoverbakken lyser den famøse semiaktive flyplassen på Leirin opp i det fjerne. Å vedta renaturering av dette arealet kunne vært en passe 1148-årsgave til Kongeriket.
Inn traktorveg og skiløype til venstre/sørøstover, opp i skauen og over en del autonome tuer for å forsikre meg om at jeg hadde vært på toppen av Leirhaugen. Tilbake til skistadion og opp til hytta før mørket slo til.
Drøye to timer lavintensitet treningstur.