Bishorn (07.08.2019)

Ascents Bishorn (4,153m) 07.08.2019
Ankomst Zinal på "spennende værmelding" fra Amund/@amfer sin studentleilighet i Freiburg. Oppsida var at den normalt svært svettedrivende hytteanmarsjen til Cabane De Tracuit kunne bli tilbakelagt under humane temperaturforhold. Etter litt rot i starten i bebygd område kom vi igang. 3 timer, flott tur, nærkontakt med Anniviers-kveg, heldigvis ikke voldsom.
Dent Blanche, Zinalrothorn og Amund Faller Råheim

Cabane de Tracuit er en av Sveits' virkelige hytteoppturer, og frokost 5 for Bishornbestigere hørtes snilt ut. Problemet var at det var meldt nedbør fra 9-10, så ramma ga et visst stress.

Som vanlig seinest ut av hytta, og som vanlig tok vi igjen de aller fleste i løpet av en god time med utstyr og bregåing. Nå lot vi 3 taulag som virket organiserte være i front, da sikta blei gradvis dårligere. Etter konsentrert, seig oppstigning på toppbreen, spesielt gitt laber akklimatisering, kom vi opp på toppryggen. Den var isglassert, forøvrig fast og fin å gå. På toppen merka vi for alvor at dårlig vær var i anmarsj, men lite sikt og hard vind.
Anstrengt toppstemning

Det var tid for retur, og den siste kilometeren fram til stegjern-tau-av blei et kappløp med rotbløyte og kilende nære lynnedslag. Uansett, vår gong-gong het Cabane de Tracuit, og vi å prikka inn en periode med litt lettere regn for start av nedturen. Blaute og lykkelige ankom vi Zinal etter et par timer på gradvis mer gjørmete stier.