Søre Soleibotntinden (25.07.2019)

Ascents Søre Soleibotntinden (2,049m) 25.07.2019

Målet var en av de minst omtalte tindene i Heimen og en av mine siste gjenstående i Hurrungane. Opp fra Tindevegen i "betydelig varme", litt over en time til topps på Store Sbt. med litt ekstra kjør. Jeg finner nedstigninga uten å plundre, men den ser grisete ut ovenfra. Ved å følge hyllene, tar en bort luftighet, men det ligger alltid mye laust på dem. Heldigvis var jeg aleine ned her, og med sikkerhetsmargin i bevegelsene går det greit ned i skaret.
Veien videre er ganske åpenbar, og formasjonene har noen varder. Uansett, her er det klyving, og om en ikke beveger seg helt komfortabelt på grad 2-3 på aleinetur, finnes det bedre ting å ta seg till (NB, neppe nødvendig med flytt over grad 2, men situasjonen er dedikert, så en bør ha noe å gå på).

Det mest spektakulære er utsikten mot Store Riingstind, der de to toppene danner en tilnærma symmetri, der en er på vei til A. Sbt..

Glede over endelig å ha fått denne toppen inn i samlinga, utsiktens egenverdi, forventning til bedre løsning av klyvepartiene på vei tilbake. Som vanlig, ved å gå rett opp, i fastere fjell, var det nå mindre nervepirrende og mye mindre lausgodsutsatt på returen. Over Store igjen, stort sett småløpende ned, vask i bekken og videre til base for morradagen.