Eldsfjellet i soloppgang (14.10.2016)  5

Start point Eldsfjellet parkeringslomme (33m)
Endpoint Samme (45m)
Ascents Eldsfjellet (324m) 14.10.2016
Visits of other PBEs Eldsfjellet p-lomme (53m) 14.10.2016
Start date 14.10.2016 07:59
End date 14.10.2016 08:57

Hadde en verkstedsavtale for å skifte vinterdekk på morgenen, og bestemte meg derfor for å ta en fjelltur i forkant. Valget falt på Eldsfjellet, kommunetopp i Meland. Startet grytidlig fra Voss, og kjørte veien over Nordhordalandsbroen, tok av på Fv 564 og parkerte på parkeringslommen på østsiden av toppen. Spaserte 50 meter langs veien, til skilt markerer hvor stien starter.

Her starter stien til Eldsfjellet

Stien går ganske bratt opp til 200 moh, der man kommer høyt nok opp til å se motorsportbanen nedenfor, samt bra utsikt østover.

Utsikt øst, og ned mot motorsportbanen
Fortsatt et stykke igjen til toppen

Etter vel 25 minutter var jeg oppe på toppen, i tide til å få med meg en aldeles spektakulær soloppgang på denne disige morgenen, der tåken som omsveipet omgivelsene gav en illusjon av å være mye høyere oppe enn de 324 moh jeg faktisk befant meg på. Tok meg god tid og en frokost før jeg satte kursen ned. En kort, men flott tur på fin trasé, som gir panoramautsikt.