Spenstig profil - Skeistinden (17.08.2021)  6

Skeistinden sva (880m) 17.08.2021

Norges største pf-topper
17.8.2021

Etter fine turdager i Bodø-området avsluttet vi oppholdet med Skeistinden. Dette en en vakker tind som krever klatring ca 40 meter. På forhånd hadde vi vært i kontakt med Bertil Skaug bosatt på Øyjorda. Han skysset oss ut Nevelsfjorden til Geitneset. Underveis var vi innom en bred berghylle som hang ut over strandkanten. "Hit kom en båt med 2 personer og søkte ly pga kraftig regnvær. Folket la seg til å sove og beregnet ikke flo og fjære. I løpet av natta steg havet og båten ble presset ned av berghylla. Dette viste seg å bli drukningsdøden for begge to".

Vi hoppet i land på svaberget rett før Geitneset. Her satt fjellskoa godt opp det knusktørre berget. Mellom høydene 200 og 350 ble det noen klyvetak i bratthenget. På selve Fjellryggen var det en fryd å gå mot Skeistinden. Etter å ha lest en tidligere rapport fulgte vi rutebeskrivelsen over hyllesystemet. (Det skal også være en rute i sørøstryggen). Etterhvert rundet vi et luftig og skråstilt sva, hvor det absolutt bør være tørt. Videre opp steinura til selve klatrepunktet på nordvestsiden av hjørnet. Paal andre ledet an, mens Johan roet ned en usikker tredje mann (he he). Det vanskeligste opptaket var de først 20 metrene under en liten gresshylle. Her var det kun et par sprekker å få satt sikringer i. Paal fikk øye på et gammelt rappellfeste som vi benyttet oss av. Dette punktet lå ca 40 meter ovenfor klatredelen. U-sikret fortsatte vi bratt opp nordryggen til Skeistinden (972). I varden lå en plastboks med en tørr notisbok. Det kan gå år mellom hvert besøk hit. Uansett ble dette et av sommerens høydepunkter. Utsikten var i storformat mot Sjunkhatten og Steigen-fjella. Rappellen gikk lekende lett til trygg grunn under beina. Vi avsluttet ganske behagelig ned Fjellryggen uten steinur og buskas. Bertil kom som avtalt og serverte oss en ny historie innover fjorden."Det sies at etter Svartedauen røyk det fremdeles av pipa i det vesle huset i Nevelen". (Båtturen utgjorde 12 km en vei)..

SJUNKHATTEN nasjonalpark ble opprettet i 2010. Sjunkfjorden og Mistfjorden er en del av nasjonalparken. Det varierte landskapet er preget av mange karakteristiske spisse fjelltopper, rolige daler, elver og vann,. Landskapet er vilt og samtidig nært tilgjengelig, ihvertfall med båt.

Drukningsdøden under bergnabben

Gratulerer med ny klatre tur

Written by Togra 20.08.2021 20:38

Dere har en fantastisk troppfører. Flotte bilder av 3 flotte karer.

Gratulerer med nok en tind

Written by Snilen 19.08.2021 10:13

Godt det gikk bra og at det ikke gikk skeis ;) Bare 178 igjen !

Sv: Gratulerer med nok en tind

Written by otto 19.08.2021 10:21

Jo takk, kjekt med gode støttespillere.

For en topp,

Written by Olepetter 19.08.2021 07:30

da gitt! Flotte bilder, Otto!

Sv: For en topp,

Written by otto 19.08.2021 10:20

Fjord og fjell, ja da blir det bra.

Sprekt!

Written by heisim 18.08.2021 23:43

Nå synes jeg dere har blitt litt vel tøffe, som dropper klatreguiden…. Flotte bilder!

FOR ET FJELL!!

Written by Svg222 18.08.2021 23:28

Det her ser virkelig ut som en av de bedre fjella dere har gått på. Grattis!!!!

Sv: FOR ET FJELL!!

Written by otto 20.08.2021 14:58

Takk fort det S.G. Profilen nesten på høyde med Stetinden.

Spektakulært

Written by otto 18.08.2021 22:53

Takk for det. En suverent flott tind under 1000 meter. Nordland på sitt beste..

Spektakulært.

Written by BjørnF 18.08.2021 14:13

Ser at dere ikke trenger å leie inn klatreguide lenger. Paal er en tøffing. Er vel greit ned en psykolog også. Flotte bilder som det pleier.