Føringstur over Hellstugutraversen (29.06.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Spiterstulen (1,104m)
Endpoint Spiterstulen (1,104m)
Nørdre Hellstugutinden (2,218m) 29.06.2019 05:00
Store Hellstugutinden (2,346m) 29.06.2019 05:00
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 29.06.2019 05:00

Fantastisk føringstur for Jotunheimen Arrangement over Hellstugutraversen sammen med Marit og Cecilie. Det var meldt mye tåke og sterk vind fra vest, men sola viste seg raskt å overkjøre værmeldinga fra yr. Turen var planlagt som en lang kosetur i og med Midtre Hellstugutinden skulle bli Cecilies 2000meter nr 200. Og lang skulle den bli, med sekken full av masse mat og vann, klær og klatreutstyr. Planen var å komme oss helt til Nest-Søre for Søre skulle spares til senere i kombinasjon med Hinnotefjellet for en randotur til vinteren. Rammene, forventingene og betingelsene for dagens ferd var dermed satt.

Raskt tempo opp til Hellstuguhøe med kulling i kastene. Sola spilte derimot på lag og ga så mye varme den kunne. Seigt og slakt opp til Nørdre Hellstugutinden med en god pause rett før toppen for noe le. På med selene og hjelmen allerede her, i og med at vinden kanskje kunne by på enkelte utfordringer opp mot Midtre. Full fart over Midtre N1 og N2 på en svært lettgått egg som ble gått over som om det skulle vært et fortau. Herlig å få være med på!

Opp mot Midtre kunne ryggen by på et par luftige partier, men til gjengjeld særdeles morsomme. På Midtre Hellstugutindens overhengende varde ble det high-fives for topp nr 200 i boks, gratulerer!
Her kom også den meldte tåka sigende, og ga eggen ned mot sadelen mellom Midtre og Store totalt whiteout, trolsk!.

Også en kraftig regnskur meldte seg, men heldigvis kun i 5 minutter.

Damene var sikre i sin sak om at 15-18 meter vind ikke var noe klatrevær og lot tanken om å klatre videre mot Store N1, N2 og opp mot Store Hellstugutinden være til en annen gang. Disse får dermed spares til en skitur til vinteren...

Ned på breen var det mye slafs og fuktig, så vell egentlig den komme i og med at breen var kledd i vakre lyseblå striper godt ned mot Vestre Memurubreen som det her samlet seg i en stor bresjø. Valgte også å beholde hjelmene på med tanke på Store Hellstugutindens løsmasser som garantert ikke vil ligge stille i evigheter.
Rundt Store gikk det det fort og 40 minutter senere var vi i skaret mellom Store og Nest-Søre. Lot sekkene ligge her og løp opp til Store. Utsikten her oppe var som sist - helt utrolig! Kanskje Jotunheimens beste?

Bare å nyte

Videre bar det ned mot skaret og opp mot Nest-Søre. Litt sva opp her, men god friksjon og morsomme partier. Personlig syns jeg Nest-Søre profilen er den fineste av Hellstugutindene, med sterk konkurranse fra Midtre, med pyramideform fra nord og som et massivt boligkompleks fra toppen, Sør og Øst.

Nede i skaret igjen var det på med tauet igjen og ned breen. Bortsett fra bregleppa virker denne breen enkel og grei med lite utfordringer. Gikk samme spor tilbake og tok av mot Søre Hellstuguhesten som en bonus på turen. Le for vinden her, og man kunne se skyene fosse over Store og Midtre. Ble ikke lenge her men satt full fart videre ned breen.

På vei opp mot Søre brehest

Lettgått med mye god snø. Lengre ned på breen var derimot snøbroene råtne som mugne grønnsaker og gjorde veivalgene mer tidkrevende enn forventet. Kom oss helt bort til østsiden og gikk ned på et relativt sprekkfritt område helt ned til brekanten. Her bestemte vi oss for å skille lag siden jeg måtte videre til Sognefjellet for å avslutte et brekurs for Breoppleving. "Vi har gått denne stien 100 ganger før" for å sitere Cecilie.

Løp store deler av veien ned til Spiterstulen og fullfart videre mot Sognefjellet.
Tusen takk for turen og opplevelsen over Hellstuguryggen Cecilie og Marit, veldig hyggelig å få lov til å være med på jubileumstopp nr 200 i så hyggelig selskap!