Påske i Tafjordfjella dag 4 - Illstigfjellet + en god runde (19.04.2019)  6

Småkoppegga Nord (1,794m) 19.04.2019 16:13
Småkoppegga Sør (1,721m) 19.04.2019 17:12
Visits of other PBEs Reindalseter (710m) 19.04.2019 09:31

Den siste dagen var for min del satt av til en lang runde nord for Reindalseter. Som de to foregående dagene var det kun Turid som hadde lyst til å bli med på mine litt vel ambisiøse planer.

Også i dag ble det raskt godt og varmt opp lia. Det hjalp ikke at Turid også i dag var nokså startrask, for å si det pent. Det tok derfor ikke lang tid før vi hadde passert dagens første topp, Skjervløypfjellet. Bak Turid sees toppene vi var innom dagen før, Naushorna, Tordsnose og Svartegga.
Fra Skjervløypfjellet ble det en kort transportetappe ned noen høydemeter, før vi labbet over de to Meleggatoppene. Begge disse er velegnede dagsturmål og gir bra skikjøring
Fra Melegga mot Illstigfjellet Vest og Illstigfjellet, som var de neste to vi skulle innom, og dagens hovedmål.
Ned i skaret mellom de to Meleggatoppene ble det en artig, kort nedkjøring, før det bratnet litt til opp til Melegga 1685. Her fikk jeg ei lita luke ned til Turid, som insisterte på å bære skia et lite stykke.
Nedkjøringa fra Melegga 1685. Luka jeg fikk opp dit ble brukt til å gå innom topp 1510 (Illstigfjellet sør for).
Deretter fulgte vi en rampe inn på breen sør for Illstigfjellet. Litt sidebratt og skummelt å skli ut her, men greit nok å gå. Illstigfjellet Vest midt i bildet var neste stopp. Veldig fin side opp hit, men så bratt i øvre del at den kun bør gås på stabile forhold.
På forhånd hadde jeg tenkt at det kanskje var mulig å gå vestryggen på Illstigfjellet, men den så såpass krevende ut at vi heller valgte å gå rundt, ettersom Turid ikke er veldig glad i for drøy eksponering. Jeg syntes det var helt greit å ha noen å skylde på ;)
Grotkjopphornet. Jeg hadde vurdert å gå innom den også, men slo det fra meg da jeg så hvor lang tid vi allerede hadde brukt til Illstigfjellet Vest. Dessuten så det ut som den kunne være ok å kombinere med Fremste Høghornet med start fra Muldalen. Greit å ha noe igjen...
Fremste Høghornet
Tilbakeblikk mot Melegga
Fra Illstigfjellet Vest fikk vi ei litt bratt nedkjøring på noen hundre høydemeter før vi holdt høyde inn i sørsida av Illstigfjellet. Herfra var det greit å gå på ski til toppen av Illstigfjellet.
Da vi kom hit hadde Kjersti, Jon og Solveig også kommet seg på Melegga (Robert hadde snudd på Skjervløypfjellet og prioriterte avslapning i solveggen på Reindalseter). De fikk ei fin nedkjøring derfra i sørsida.
Turid på Illstigfjellet med utsikt mot blant annet vesttoppen.
Nedkjøringa ned breen fra Illstigfjellet ble vurdert som noenlunde trygg i dag, selv om vi så antydning til sprekker enkelte steder. Dette ble turens beste med lett og fin tørrsnø hele veien.
Fantastisk flotte omgivelser nede på breen, langt inne i fjellheimen.
Før vi skulle videre opp til dagens nest siste topp, Småkoppegga Nord (midt i bildet), gikk vi innom den nokså anonyme knausen Kollen.
Selv om Kollen ikke er spektakulær, ble det også her noen fine svinger på god snø.
Fortsatt ikke noe å si på været opp mot Småkoppegga Nord. Vi begynte å merke at det allerede hadde vært en lang dag her, men det gikk fortsatt jevnt og fint med begge.
Kollen i all sin prakt
Illstigfjellet sett fra Smokoppegga Nord. Nedkjøringa gikk midt i sida ned breen.
Illstigbreen er nokså stygg i sommerhalvåret, og det var nok ikke lenge før en del av de største sprekkene begynte å åpne seg her.
For å komme oss videre til Småkoppegga Sør, som skulle bli dagens siste topp, valgte vi å kjøre en kort og litt bratt renne i retning Illstigfjellet.
"Renna". Turid kvinnet seg opp og fulgte på med skia på beina til tross for at fall og utglidning kunne blitt uheldig. Snøen var heldigvis prima.
Før siste kneika opp til Småkoppegga Sør ble det inntak av dagens Solo. Det hadde ikke vært  særlig med pauser så langt, og det var fint å få fem minutter på rumpa.
Før siste kneika opp til Småkoppegga Sør ble det inntak av dagens Solo. Det hadde ikke vært særlig med pauser så langt, og det var fint å få fem minutter på rumpa.
Ryggen ned fra Småkoppegga Sør bød også på artig skikjøring, før  transportetappa ned Øvre Reindalen til Reindalseter.
Ryggen ned fra Småkoppegga Sør bød også på artig skikjøring, før transportetappa ned Øvre Reindalen til Reindalseter.
De andre hadde dratt for lenge siden da vi kom ned til Reindalseter. Vi rasket med oss det vi hadde lagt igjen på hytta og hastet ned Reindalen og forbi Zakarisassvatnet tilbake til bilen. Vi kunne beholde skia på litt forbi brua ved fossen. Turen ble derfor avsluttet med skibæring langs vannet. Kjersti, Jon og Solveig hadde vært smartere og tatt i mot gode råd fra noen de traff på Jakobselet, og hadde kunnet renne på ski nesten tilbake til bilen ved å følge kraftgata som går et godt stykke over stien.

Alt i alt ble det tre og en halv knallfine dager på ski i området rundt Danskehytta og Reindalseter, med ca 126 km og 10100 høydemeter tilbakelagt, inkl. 19 nye pf 100 topper (og 27 nye pf 50 over 1000 moh).

Nåja

Written by JonMA 27.05.2019 18:25

Robert kom seg nok aldri lengre enn på Skjervløypfjellet

Sv: Nåja

Written by j_snorre 27.05.2019 19:04

Rett skal være rett. Korrigert nå ;)

Tøff april

Written by otto 21.04.2019 18:22

Du har ikke ligget på latsiden i april/påsken. Imponerende meritt-liste, og vanvittig med høydemeter.. Kanskje på tide å hvile..

Sv: Tøff april

Written by j_snorre 21.04.2019 20:47

Passer godt med litt lengre turer når det er så stabile, faste forhold og godt vær som det har vært i det siste. Og ikke feil å ha fjella rundt Reindalsseter tilnærmet for oss selv i tre dager. Hvile blir det nok av når hverdagen setter inn på tirsdag...