Veo- og Styggehøbretindar fra Storkroken (26.07.2017)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Nørdre Styggehøbreatinden (2,168m) 26.07.2017
Søraustre Styggehøbreatinden (2,229m) 26.07.2017
Styggehøe (1,883m) 26.07.2017
Nestnørdre Veotinden (2,115m) 26.07.2017
Nørdre Veotinden (2,120m) 26.07.2017
Store Veotinden (2,240m) 26.07.2017

Dag 1 av sommerturen 2017.

Med utgangspunkt i teltleir ved Storkroken i Veodalen låg alt til rette for to dagers toppraid til hhv. Veo- og Styggehøbretindane og Nautgardsmassivet. Sykler var medbrakt for effektiv transport inn til Glitterheim.

Klar for effektiv transport til Glitterheim

Dag 1 startet med biltransport inn til vegbommen, og vi startet derifra med syklene litt før kl. 08. Det var meldt brukbart vær, men neppe sikt på toppene, og innover i Veodalen låg skydekket tett på 18-1900moh. Planen var å følge Veo innover dalen og gå opp på ryggen nord for Nordre Veotindar, noe vi også gjorde. Det var drygt innover dalen, og regnbyger kom og gikk. Ura opp mot nordryggen gikk greit, og etter en stund var vi oppe på ryggen kl. 11. Til vår store overraskelse åpnet skydekket seg opp etter at vi hadde hatt en matpause, og vi kunne se vidt og bredt både nedover det nærmeste bassenget av Styggehøbreen og oppover mot de nærmeste Veo- og Styggehøbretindane. De ligger ganske tett og tilgjengelig her, med korte avstander rundt brebassenget.

På ryggen nord for Veotindane mot fronten av Veobreen og Skautflya
Mot Store og Søre Veotind
Mot Veobreen og bl.a. Leirhø

Etter en fin anmarsj fra skaret hvor vi kom opp på ryggen opp til toppeggen, og i stadig bedre sikt, stod vi under den vesle hammeren på Nordre kl. 12. Vi valgte å sikre, og med tre sikringer var kameraten greit oppe før han på sedvanlig vis satte standplass i en stor toppblokk og tok meg opp. Om det var aldri så kort etappe, var det jammen moro å klatre igjen, og mye av utstyret skulle uansett brukes på brekryssingene.

Klatring opp hammeren mot Nordre Veotind
Etter Nordre Veotind med utsikt mot Store Veotind og Austre Memurutind

Kl. 12:30 kunne kameraten innkassere sin 2k pf≥30m topp nr. 200 på Nordre Veotind, før vi fortsatte ned i skaret og opp på Nestnordre. Her kunne vi også godt ha sikret, men valgte en enklere variant. Så fortsatte vi buen langs ryggen sør- og nedover til innsteget på breen nord for Store Veotind. Vi burde nok ha vært flere enn to i taulaget, men mener vi gjorde det meste trygt og riktig på denne turen, utstyr og kunnskap tatt i betraktning. Fra å entre breen kl. 13:15 stod vi på den andre siden av bregleppa i skaret mellom Store Veotind og Nordre Styggehøbretind 20 min. senere. Og like før kl. 14 stod vi på dagens første kremtopp, Store Veotind, i ganske så god sikt! Vi hadde fryktet at skydekket skulle dra seg til, men selv om det kom og gikk skydotter, ble været egentlig bare bedre og bedre utover dagen.

Fra Store Veotind mot nordryggen
Fornøyd på Store Veotind med Veodalen bakerst
Nedstigning fra Store Veotind
Etter Nordre Styggehøbretind og klar for innbinding i taulag over den våte Styggehøbreen. Eggen mellom SA og SV Styggehøbretind dominerer bak

Fra høyeste topp gikk det raskt ned i skaret, hvor vi hadde lagt igjen en del av utstyret, og vi stod på Nordre Styggehøbretind ved dagens fineste varde 45 min. senere. Vel nede i skaret igjen, bandt vi oss inn i tauet for dagens lengste breetappe. Den ble preget av to ting, flott sol og mye overvann på breen! Det var heldigvis lite sprekker, men stedvis så mye overvann at det bokstavelig talt gikk over støvleskaftene. Det ble ikke noe større problem av dette, og med fint veivalg gikk vi i tau nesten til topps på dagens siste kremtopp, Søraustre Styggehøbretind, hvor vi ankom litt før kl. 16. Og til min store glede hadde vi nå fullt rundskue fra denne fine utsiktstoppen, hvor spesielt utsikten mot Surtningssumassivet og Memurutindane er brilliant. Det var bare å nyte stunden mens den høydesterke kameraten soloerte fram og tilbake over eggen til Sørvestre, hvor vi var i vind og skodde sommeren 2013. Uten større vansker brukte han 1 time tur/retur, som noen hver kan prøve å kopiere.

Fra SA Styggehøbretind mot Styggehøbreen, Memuru- og Veotindane
Klassisk utsikt fra SA Styggehøbretind mot Surtningssua og Blåbrehøene
Fornøyd på SA Styggehøbretind med eggen over til SV bak
Fra SA Styggehøbretind mot Nordre Styggehøbretind

Vi valgte å ta på tauet igjen og følge Styggehøbreen ned hele brefallet, hvor vi var tilbake på tørt land litt før kl. 18. Hjemturen gikk videre over Styggehø hvor vi passerte om lag 1 time senere. Det ble en dryg tur tilbake til syklene ved Glitterheim, hvor vi ankom trøtte og fornøyde ca. kl. 20:30, stadig i finvær. Da var det deilig å trille nedover til bilen, hvor vi ankom en halvtime senere etter 13 fine timer på tur.

Tilbakeblikk mot dagens turmål fra oppunder Styggehø.
Dagens turmål sett fra Glitterheim

Kremtopper skal nytes i finvær, og denne dagen hadde vi sannelig hellet med oss! Det var på tide å få se dette flotte området skikkelig, etter tre tidligere turer på Memurutindane uten sikt...

Til slutt to refleksjoner:
  • Det var stort sett åpninger i skydekket på alle kanter, men ikke mot Nautgardstindane som låg skjult hele dagen. Dette skulle vise seg å være fasiten også for morgendagens tur.
  • Vi såg ikke et menneske på turen denne fine dagen, utenom på veien, på Glitterheim og på T-stiene. Er ikke folk på topptur lenger?