Sommerferie 2015, Dag 1: Kleneggen og Børa (Nesset) (15.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Kaldåtjønna (1,150m)
Endpoint Kaldåtjønna (1,150m)
Ascents Børa (1,916m) 15.08.2015
Kleneggen (1,964m) 15.08.2015
Sør for Kleneggen (1,937m) 15.08.2015

I dag skulle jeg egentlig deltatt i Skåla Opp, men droppet det til slutt - av flere grunner. Den 8 måneder lange kneskaden fra i fjor var en hovedgrunn men vel så viktig at i dag startet den etterlengtede sommerferien!

Og sommerferien begynte vel egentlig med 9:30 ferga fra Hareid. Dagens mål var allerede bestemt dagen før; Kleneggen (1964 moh) - høyeste topp i Nesset kommune og en av 85 topper i Norge med primærfaktor over 1000m.

Kleneggen sett fra Børa

Før Bjorli tok vi av på veien som går innover fjellet i retning Mardøla. Vi parkerte rett sør for Danielbua og gikk rett opp mot vann 1379. Herfra holdt vi nord for 1526 og tok så sikte rett på Kleneggen. Det var nydelig vær men det blåste ganske kraftig. Ura opp til eggen var DRØY!

På vei opp til Kleneggen

Da vi kom opp på eggen fikk vi øye på toppen for første gang. Ca 1,3km lenger nord og i mellom oss - et hav med stein. Jeg fikk igjen setningen "You've GOT to be kidding me" i hodet, en setning som dukket opp hos meg første gang på Fresvikbreen for mange år siden - den gang jeg oppdaget at en bre faktisk ikke hadde noen slutt...

På vei mot selve toppunktet

Jeg er godt vant med god utsikt etter en del år i norske fjell, men jeg fikk vel et lite "WOW!" øyeblikk da jeg vandret over eggen og vekslet blikk mellom Tafjordfjella, Romsdalen, fjella rundt Eikesdalsvatnet, Trollheimen, Dovrefjell, Rondane og alt-det-andre lenger sør. Jeg bet meg spesielt merke i Gjuratind-Sjøvdøla området - utrolig vakkert!

Fjella vest for Eikesdalsvatnet

Klokken 15:40 ankom vi toppen. Det hadde tatt oss 2t:40m å komme dit. Det hadde blitt mye ur og mye vind men det var vel verdt strevet.

Et HELT GREIT utsiktspunkt på Kleneggen...

Etter en liten rast bega vi oss på hjemvei. Vi hadde ikke noe konkret endemål for kvelden. Telt på Dovrefjell var en opsjon. En hytte var en annen. Tiden ville vise men det kunne ikke blir FOR sent på kvelden heller. Jeg valgte å stikke oppom Børa (1916 moh) på hjemveien mens Anne var godt fornøyd med hovedtoppen.

En snartur oppom Børa for Karma og meg

Vi tok en annen vei ned. Vi passerte vann 1479, holdt sør for 1526 og 1458 og fulgte Kaldåa nedover. Vi var tilbake ved bilen kl. 18:00, 4t:50m etter at vi forlot den.

Tilbake på hovedveien diskuterte vi opsjoner for kvelden. Vi ringte Kongsvoll Fjellstue men prisen var litt i stiveste laget (955,- per pers). Vi helte derfor mot å telte langs veien mot Snøheim, i tilfelle den var åpen. Det var den ikke men før vi rakk å finne det ut hadde vi svingt oppom mot Hjelle Seter på Dovrefjell. Der ble vi hjertelig mottatt - Karma inkludert - og fikk "Karibua" - en helt nydelig hytte til en MEGET bra pris!

Hjelle Seter

Og her sitter jeg nå og skriver denne rapporten - etter deilig middag laget av min kjære Anne og med en kald øl ved siden av. Anne leser en god bok og Karma slapper av i sengen sin etter middag og griseøre. Sommerferien fikk sin best tenkelige start. I morgen går kursen nordover mot Brønnøysund...

Andre bilder fra turen:

Flott utsikt og fine bilder:)

Written by Eikås 16.08.2015 14:18

Så kjekt å sjå utsikta frå Kleneggen :) Det låg delvis tjukk skodde og snø i lufta då eg var der den 28 juli...Ser ut som det blir superfint ver framover :) God ferie til Dåke begge :)

Missing title

Written by ligroenb 16.08.2015 09:19

Et fantastisk flott område, jeg gikk og bar vinjar i bæresele på magen i det nokså dryge steinete området i fjor sommer. Høy kosentrasjon kan jeg erindre ;-)

Vindkast

Written by otto 15.08.2015 23:17

Vi var ikke så langt unna dere idag. Hadde utsikt mot Kleneggen i sør...

Sv: Vindkast

Written by arntfla 15.08.2015 23:34

Så ikke kommentaren din før ETTER at jeg kommenterte på din ;) Nydelig område...