Søre Gullfjelltoppen og Gullfjellet (09.06.2014)

Start point Hausdalen (103m)
Endpoint Hausdalen (108m)
Characteristic Jogging
Ascents Gullfjellet (914m) 09.06.2014
Søre Gullfjelltoppen (962m) 09.06.2014
Sydpolen (952m) 09.06.2014

Sommervær i Bergen på 2. pinsedag med drøyt 20 varmegrader - perfekte forhold for å endelig komplettere Bergen PF > 50m. Jeg hadde bevisst spart en godbit til slutt og har egentlig bare ventet på at snøen skulle forsvinne.

Kjørte til Hausdalen og parkerte ved den store parkeringsplassen like før bommen. Syklet innover en drøy kilomemeter til der hvor stien kommer ned fra Toro. Jogget så videre innover Brekkedalen til neste sti tar av mot Søre Gullfjelltoppen. Dette må vel være Bergens lengste motbakke med kontinuerlig stigning fra 100 moh til ca 950 moh. Temmelig drøy kost i varmen med andre ord.

Etter en fotopause ved den store sørvarden (Sydpolen) løp jeg videre innom toppunktet før jeg satte kursen mot Gullfjellet. I vestflanken av Søre Gullfjelltoppen var det noen herlige snøfonner som gjorde godt for beina. Etter en drøy kilometer til kom jeg inn på varderekken fra Gullfjelltoppen mot Redningshytten. Fulgte denne over Gullfjellet og ned til Toro, hvor det går en umerket sti ned igjen til Hausdalen. En herlig tur i flott vær, to topper og komplettering av liste. Blir ikke bedre enn det :)

Oppover ryggen mot Søre Gullfjelltoppen. Utsikt mot Samnangerfjorden.
Selvportrett ved den sørlige varden på Søre Gullfjelltoppen
Langs varderekken 1
Langs varderekken 2
Start date 09.06.2014 16:30
End date 09.06.2014 18:51

Gratulerer med komplett liste

Written by knutsverre 11.06.2014 06:53

Bergen PF > 50, Vegard. Sprek tur og flotte bilder fra Gullfjellet! Den sørlige varden er eget PB element. Du finner den under "Sydpolen". Toro er og lagt inn, men der var du vel ikke helt oppe.

Sv: Gratulerer med komplett li

Written by elbow 11.06.2014 08:28

Takk for det. Godt med alt som er gjort :) Har lagt inn Sydpolen nå. Jeg vurderte å løpe oppom Toro også, men da var jeg begynt å bli både sliten og "mettet" på utsikt så jeg droppet det denne gangen.