Beitelen (01.06.2014)

Ascents Beitelen (417m) 01.06.2014
Visits of other PBEs E16 ved Dale P-lomme (65m) 01.06.2014

På vei hjem fra Filefjell stoppet vi på Dale for å ta oss en pause fra bilkjøringen og utnytte litt av den fine dagen. Vi parkerte i den lille parkeringslommen langs E16 (kommer brått på) og gikk oppover den tydelige stien. Allerede etter noen hundre meter måtte vi manøvrere oss gjennom store steiner og veltede trær som lå over stien. Her hadde det tydeligvis nylig gått et stort steinskred. Beitelen er ganske beryktet for dette og det var også grunnen til at Esso-stasjonen ved Dale måtte stenge for en del år siden. Etter dette var det bare å følge den gode, men bratte stien videre helt opp til toppen. Fint og småluftig på toppen da det er bratte skrenter ned på tre av fire sider. Retur samme vei.

Rasfare er ikke noe nytt rundt Beitelen
Og jammen hadde det ikke nettopp gått et nytt ras også
E16 mot Voss
Familie-selfie på toppen
Minstemann spankulerer på topp-"eggen".
Temmelig bratt ned fra toppen