Lavt skydekke på Falketind (Pionerruten) (21.07.2012)

Ascents Falketind (2,067m) 21.07.2012
Visits of other PBEs Klyving Falketind under toppen 21.07.2012
Klyving pionerruta (1,800m) 21.07.2012
Snøggeken (1,560m) 21.07.2012

Marit og jeg hadde egentlig tenkt å prøve oss på Falketind på egenhånd via normalruten, men på grunn av usikker værmelding bestemte vi oss dagen før for å hive oss på en av de faste turene til Jostedalen Breførerlag. Som relativt uerfarne tinderanglere følte vi oss ikke skikket til å gå denne turen alene med usikker sikt og mulighet for vått fjell.

Vi kjørte så langt vi kom innover anleggsveien i Koldedalen, men måtte gi tapt for en diger snøfonn omtrent halveis mellom Tyinholmen og bommen (se sluttpunktet i GPS-sporet for mer nøyaktig angivelse av denne fonnen). Her møtte vi guiden vår for dagen, Tshering, samt to andre påmeldte turgåere; Øystein og Hilde. Siden vi bare var fire gjester på denne turen ble vi raskt enige om å gå Pionerruten istedenfor normalruten. Kortere for guiden og hakket mer spennende for oss andre.

Fine forhold under starten av turen. Dessverre skulle dette bli det siste glimtet vi fikk av toppen denne dagen.

Etter tre kvarters rolig gange langs grusveien tok vi av ved Hydrohytten og fortsatte oppover mot Falkbreen. Ved kanten av Falkbreen stoppet vi for å gjøre klart breutstyret. På grunn av mye snø på breen droppet vi stegjernene. Selv om breen blir bratt opp mot innsteget til Pionerruten var det ikke noe problem å klare seg uten.

Taulag over Falkbreen. Nordryggen og Pionerruten kan skimtes i bakgrunnen.

Opp selve Pionerruten var forholdene gode med tørt og fint fjell til tross for det lave skydekket, så vi fortsatte på direkten i det samme taulaget uten å sette sikringringer. Dette var meget effektivt og ca ti minutter senere var vi oppe på nordryggen. På ryggen var det adskillig friskere enn nede på breen, med en frisk bris fra vest og små ispartikler i luften.

Tshering på nordryggen.

Etter en kort rast fortsatt vi mot toppen, og til tross for at det hadde begynt å legge seg et tynt islag på vestsiden av noen knauser her og der var det uproblematisk å komme seg til topps. På toppen var det merkelig nok helt vindstille, så her tok vi oss en litt lengre pause mens vi gav skydekket en liten sjanse til å sprekke opp.

Nyter "utsikten" fra toppen.

Men den gang ei. Ertesuppetåken ville ikke slippe taket, så litt motvillig bega vi oss etterhvert nedover nordryggen igjen. Returen ned Pionerruten gikk overraskende greit. Vi klatret i taulag som på vei opp, men sikret én plass ved et av de brattere partiene nederst mot breen.

Breen ble forsert behagelig fri for hendelser og resten av turen ned mot Koldedalshytten kunne stort sett gjennomføres løpende og skliende nedover de store snøfonnene. En morsom avslutning på en bra tur. Denne kommer definitivt til å gjentas ved en senere anledning, men da forhåpentligvis med utsikt fra toppen!

På toppen av Pionerruten, på vei ned.
Et av de bratteste partiene forseres