4 topper i Osterfjorden - Osterøy komplett (19.06.2020)

Ascents Hokøy Nordtoppen (132m) 19.06.2020 14:48
Verafjellet (314m) 19.06.2020 15:54
Hokøy Sørtoppen (134m) 19.06.2020 16:53
Storgjelsknausen (281m) 19.06.2020 18:27
Visits of other PBEs Pynten båtrute (1m) 19.06.2020 16:40

De to siste toppene på Osterøy-listen har plaget meg en stund. Med bilvei som utgangspunkt er det en lang og strabasiøs tur i lite turvennlig terreng som har blitt nedprioritert mange ganger. Jeg prøvde meg i påsken (Raunelifjellet), men valgte å snu på første topp pga mye snø. Den gangen bestemte jeg meg for å ta siste topp fra fjorden for å slippe å vende tilbake til det samme terrenget, og nå var det omsider en dag med kombinasjonen perfekt padlevær og null planer/forpliktelser.

Som sagt: Perfekt padlevær.

Kjørte til den lille båthavnen i Vikanes og pumpet opp den oppblåsbare kajakken jeg skaffet meg i høst. Etter knappe ti minutter var jeg på vannet og padlet utover i nydelige forhold med nærmere 30 grader i luften og helt vindstille. Når jeg først var i området måtte selvfølgelig de tre toppene på Hokøy og Paddøy samles inn også, så første stopp på ruten var den nordligste toppen på Hokøy. Her var det enkel ilandkomst på brygge og til min store overraskelse sti til toppen (som jeg riktignok mistet et lite stykke på vei opp), antakelig pga senderen på toppen som trenger periodisk vedlikehold/batteriutskiftning.

Sørover i Osterfjorden med Hokøy til høyre og Osterøy til venstre
Første stopp: Liabakken
Nordre topp på Hokøy
Storgjelsknausen på Paddøy med det karakteristiske skaret
Utsikt mot Vikaneset (til høyre i bildet) og det krympende Husafjellet (til venstre)
Liabakken

Neste topp på programmet var dagens hovedmål, Verafjellet på Osterøy. Tenkte å gå fra neset sør for toppen, og følge noenlunde samme trasé som Stig og Knut Sverre. Det var greit å komme i land her også, etter at et par hundre forskremte måker hadde lettet for å gi plass til det som må være sjeldent besøk. Adkomsten til Verafjellet var som jeg har lært meg å forvente på denne øyen, helt grusom. Braker og andre buskvekster så langt øyet kan se og shorts/bar overkropp er ingen god kombinasjon. I tillegg var det som de andre har rapportert bratt og ulendt med massesvis av steile skrenter som måtte klyves eller omgås. Det var en stor lettelse å ankomme den relativt kjedelige toppen. Litt for mye trær til at man får full uttelling for utsikten. Men når var i hvert fall omsider Osterøy PF 100 komplett, ca syv år etter første topp på øyen ble besteget. På vei ned igjen fant jeg den samme smale passasjen som Stig og Knut Sverre rapporterte om, dette var en litt bedre rute.

Toppen av Verafjellet
Utsikt mot sør, Askjelneset midt i bildet

Så padlet jeg over fjorden igjen til sør-toppen på Hokøy, som til sammenligning var en tur i parken. Ingen sti her heller, men adskillig greiere terreng. Fin utsikt herfra sørover langs Osterfjorden.

Utsikt fra Hokøy sørtopp
Pynten

Så rundet jeg sørspissen på øyen og padlet gjennom Midtsundet mot Leirvika, hvor jeg dro kajakken opp på en liten strand. Her var det tydelige hjortetråkk som kunne følges hele veien opp langs ryggen, via det bratte skaret mellom de to toppene og opp igjen på andre siden. Selvfølgelig litt buskas her og der, men igjen en positiv opplevelse sammenlignet med Verafjellet.

Midtsundet
Panorama fra Storgjelsknausen
Leirvika

Så var det bare sjarmøretappen igjen, riktignok litt dehydrert i varmen (2.5 liter vann var tydeligvis for lite for fem timer i 28-30 grader) og med litt såre skuldre/rygg etter totalt 8 km padling. Men alt i alt en flott dag i flotte omgivelser (sett fra fjorden) og komplettering av en relativt slitsom kommuneliste. Og en overraskende bonus: Ingen funn av flått!

Start date 19.06.2020 14:12
End date 19.06.2020 19:18

Ikke verdens

Written by Stigun 21.06.2020 21:16

navle, dette nei! Gratulerer med fullført Osterøy 100pf-liste og noen øytopper i Lindås som bonus. Skikkelig fysisk utskeielse i varmen, well played!

Flotte høydeprofiler ...

Written by knutsverre 21.06.2020 20:30

fra kajakken! Artig måte å komme seg rundt på! Gratulerer med fullført Osterøy-liste. Fin rapport!