Gråtindane og Ådni (21.09.2019)

Ascents Gråtindane (1,105m) 21.09.2019 15:07
Ådni (1,103m) 21.09.2019 15:41

Tur til to lite besøkte topper sentralt i Kvam. Flott vær og smekkfullt på parkeringsplassen i Fitjadalen, men stort sett alle var på vei til vanligere turmål som Vending, Breidablikk og Skrott.

Fant etter litt roting broen over elven (ikke markert på kartet) og fulgte ganske tydelig sti opp til Eivindsete. Derfra var det slutt på alt som minnet om stier. De første 150 høydemetrene var ganske strabasiøse med relativt bratt terreng og mye gjenstridig fjellbjørk. På ca 800m møter man en temmelig bratt skrent. Jeg valgte å gå rett på, men det var småkrevende med fuktig og glatt fjell. På vei ned igjen fant jeg en vardet trase som var adskillig bedre. Ellers var det kurant terreng opp mot Gråtindane.

Videre mot Ådni går det bratt ned igjen drøyt hundre høydemetre. Her var det flere småskrenter og generelt temmelig ulendt terreng. Men det er nok mulig å finne lettere ruter enn min. Bortover langs Ådni var det flott utsikt ned i Vossadalen. Ikke mye spor etter folk på denne toppen.

Returen gikk stort sett samme vei, men noen mindre justeringer her og der.

Ådni kan ses bakerst i bildet