Via Ferrata-tur til Averau (29.07.2019)

Ascents Averau (2,649m) 29.07.2019

Etter noen fine turer i Østerrike hadde vi nå satt kursen mot Italia og Dolomittene. Og siden minstemann hadde blitt syk forrige gang vi hadde planlagt via ferrata-tur var vi nå lysten på et nytt forsøk. Etter litt googling kom jeg frem til at Averau i nærheten av Cortina kunne være en bra tur for familiedebuten. Ganske bratt for å få litt utfordring, men kortvarig i tilfelle ikke alle kom til å like utfordringen :)

Vi parkerte ved et skianlegg og tok stolheisen opp til ca 2300moh hvor det var stor kafe og masse turister uten turklær. Derfra tydelig sti opp til Rifugio Averau som ligger helt ved foten av fjellet, før ytterligere 15 minutter gjennom småbratt grusparti til innsteget av via ferrataen.

Klar for tur! Averau sett fra toppen av stolheisen.

De første 20-30 høydemetrene er de bratteste og vanskeligste, så det ble en småtøff start for jentene som ikke hadde prøvd dette før. Når det i tillegg kom folk ned langs samme wiren ble det litt for mye stress for mor, som bestemte seg for å vente nede.

En annen utfordring var at minstemann var for lett for bremsemekanismen i via ferrata-selen (man må være minst 40 kg), noe som betydde at jeg måtte sikre henne med tau ovenfra og dermed ikke kunne hjelpe til med selve klatringen eller karabin-logistikken. Men storebror hadde god kontroll og kunne gå bakerst å hjelpe til der det trengtes. Når vi først kom inn i rutinene gikk det ganske radig, og før vi visste ordet av det var vi ferdig med klatrebiten. Nå gjenstod 15-20 minutter med ganske bratt men ueksponert terreng opp til toppen.

I gang med klyvingen. Den bratteste biten kom ganske tidlig.
Nærmer oss toppen av "jernveien"
Utsikt fra toppen av via ferrata-delen av turen
Fortsatt bratt til toppen, men nå enkel ikke-eksponert småklyving

Når vi var på vei ned igjen, så vi til vår store glede at mor hadde kommet seg opp også, det hadde gått helt greit når bare trengselen hadde roet seg litt. Så da gikk vi opp til toppen en gang til for å nyte utsikten sammen. Det er fantastisk utsikt fra denne toppen til tross for en relativt beskjeden høyde, med spektakulære dolomitter i alle retninger.

Fra toppen, utsikt mot sør-øst (?)

Noen av oss var litt spent på returen, men den gikk som forventet mye greiere nå når alle visste hva de gikk til. Vel nede igjen på kaféen ble det kaffe og is og alle var enige om at sånne turer måtte vi gjøre flere ganger!

En artig huleformasjon på vei ned
Litt kødannelse på vei ned igjen
Nede igjen før mørke skyer rullet forbi.