Falketind Pionerruten (23.07.2014)

Ascents Falketind (2,067m) 23.07.2014

Tur fra Koldedalen og opp Pionerruten. Først steingå elven fra falkebreen og så opp langs den. Videre over breen i tau og stegjern. Opp veggen hadde vi tausikring og fire taulengder.
Klatringen/klyvingen gikk overaskende greit med tanke på at det var min første tur i tau. Langt ned flere steder, men flere fine hyller å hvile på.

Vel oppe på eggen vurderte vi å gå Stølsnostindene, men droppet det av tidsmessige grunner.

Opp til selve toppen gikk vi opp lang til venstre og så opp en liten renne mot høyre. Masse folk på toppen.

Ved ruslet vi over breen, uten tau, men med steggjern. Ned dalen var greit med flere snøfelt og klyvepunktet var også greit å gå nå når det var tørt. Sti og varder så det var lett å finne rett vei.

Det var langt å gå ut dalen til bilen igjen. Stien går overraskende mye opp og ned og mye i ur.
Ved førstevannet måtte vi krysse en bratt snøbakke, fint med isøks her.

Guide på turen var Even fra Tyin Aktiv. Anbefales.

og ja gps har tatt seg en liten ekstratur.