Pico de São Tomé (25.11.2013)  5

Start point Nevis (415m)
Endpoint Nevis (2,024m)
Ascents Pico de São Tomé (2,024m) 25.11.2013

4:30 mandag morgen var alarmen på og jeg klar for høyeste punkt i Sao Tome. Først en times taxi tur til Nevis fra Hovedstaden og så 5 km motorsykkel lift litt opp i bakken. Sysselsatte to guider, tre mc kjørere og en taxi en hel dag.

Etter at MC karene ikke kunne kjøre lenger var det å ta beina fatt og traske oppover i regnskogen. Først på vannningsanlegg ala Madeira og siden på nedgrodde veier til et enda mere nedgrodd plantasje. Noen snarveier rett opp lien ble det også.

Etter spisestopp på ruinen til plantasjen begynte det å bli brattere. Vi gikk i hovedsak på en egg helt til topps, først avvgrunn ned mot to daler på sjøsiden og siden ned i krateret. Picoen er en gammel vulkan. Flere steder var eggen bare halvmeteren bred og langt ned, men siden det var trær overalt føltes det ikke så utsatt.

Nær toppen er det en liten grillplass, det man overnatter om man tar toppen på de to dagene de fleste guidene anbefaler/ vil selge. Fra grillplassen følger man kraterkanten litt rundt og opp til toppen. Topppunkter er relativt stort, type plass til 15 personer og det er reist en betong blokk/pinne der i anledning at en prest holdt messe der i 1916.

Det fungerer helt greit å ta toppen på en dag for norske tinderanglere.

Vanskelighetsgrad:
I Jotunheimen ville det ha vært Gul trekant på siste stykket mot selve toppen, dvs etter grillplassen. Mange trær som hindrer at man faller veldig langt (om man holder seg på utsiden av krateret vel og merke, ned i kratere var det stup så det holdt) og mange røtter/trær som man kan holde seg opp/ned med gjør det litt enklere. Kyrkja + er kanskje rett grad her.

Det som var farligst og som har en rekke røde trekanter var taxi turen frem og tilbake. Gammel HiAce med blanke regumierte dekk, uten speil, sikkerhetssele og andre lure ting. Farten var derimot max, hele tiden, untatt når hullene i veien var for store da var det ned på 1 gear. Stort sett ble det kjørt på feil side av veien siden hullene der kanskje var mindre. Den som tutet først har forkjørsrett og om det er unger, voksne, geiter, griser, trailere eller veiarbeidere i veikanten så er det tuting som gjelder, ikke senke farten.

Terreng:
Regnskog, med mye gamle stier/veier fra plantasjetiden, samt et imponerende vannkraftverk og vannkanaler. Vi så en svart Mamba, som er farlig, et antall fugler og en ape men ellers lite mygg, edderkopper og annet ufyselig.. Det er et uttall av ulike planter.

Det går sti helt til topps, men stien er vanskelig å finne siden det går så mange andre veier/sider der. Stiene er også delvis gjenngrodde selv om guidene på tur kutter vegitasjon som er i veien med medbrakte kviver. Guide er å anbefale. Jeg betalte 200 euro for hele ekspedisjonen. Kontakt nilton1900@hotmail.com /002399939452/papaturstp@gmail.com

Stiene er veldig leirete / glatte av jord og siden dette er regnskog så regner det litt. Ma Gode sko og forsiktig ned igjen. Skitten blir man også.

Vi startet 06:30 og var nede igjen 15:40

Gps
Gps fungerte dårlig. Høye trær og bratte bakker gjorde det vansklig å få signal, og veldig mange feilsignaler. Turen er vesentlig lenger av vist.