Folarskardnut fra Raggsteindal (18.09.2016)  6

Ascents Folarskardnuten (1,933m) 18.09.2016 09:18

Årets beste tur. Fra Raggsteindalen og til Foleskardnuten.Langt ute i september, sol, vindstille, blå himmel og et veldig spennende terreng.

Kjørte bomvei (50 SMS) inn til elven som kommer ned fra hellevassfonn. Fugte en umerket sti på venstre side av elven innover. Nå man kommer til et sauebeite med saltstein er trikset å gå helt opp til toppen av beite for å finne stien videre. God sti helt til man skal krysse elven, da ble det flere småstier og flere alternative varderuter.

Uansett ruten opp ga seg selv og det er greit å finne igjen det som etterhvert ble et tråkk.

Når jeg kom opp til breen /fonnen gikk jeg i høyre kant oppover. På slutten var det vanlig jotunheim type ur. Fin varde og for en gangs skyld ingen skyer eller tåke, eller vind på toppen.

Ned igjen samme vei, men holdt til høyre på fonnen og gikk mest på land via skifer/sand terreng. Litt kronglete ned i til gjelet men greit å gå når jeg fant rett vei.

Mye gammle og famede t merker og stort sett vardet der det ikke var tydelig sti.

Elven var litt kronglete å passere, ett rykte sa at det var lagt ut en klopp, men den fant jeg ikke. Elven steingås greit med litt leiting etter beste sted.

Falmet Tmerket. Ellers vardet. T-merkingen er kanskje nedlagt pga villreinmafiaen?