Blåskavlen (19.09.2015)

Ascents Blåskavlen (1,809m) 19.09.2015

Kjørte opp aurlandsfjellveien og parkerte ved en liten lomme langs veien ved storagrovvatnet. Plass til tre biler her. Planen var å følge høydedraget mot 1681 toppen. Krysset først varrdet og t merket sti som går parallelt med veien og fant etterhvert ut at det også var vardet og t merket til blåskavlen. Vardingen gikk litt i siden på 1681 toppen og gjorde at turen i skålien under toppen gikk veldig greit.

Var endel villvarder så det var nødvendig å følge med på GPS underveis.

Bortsett fra et par små partier med ur var dette en lettgått tur og flere snøpartier og brerester gjorde det enda bedre.

Været var ikke helt samarbeidsvillig med lave skyer og yr nede som ble til snø over 1600. Noen Glimt mellom skyene var det som ga utsikt til fabelaktig natur med bre og fjord.

GPS sporet følger samme retning som den varslede ruten men det er en god del småavvik underveis og spesielt i starten av turen følges ikke vardingen.

Tur som anbefales. Spesielt om skyene tillater utsikt.