Veobreahesten (26.06.2020)

Ascents Leirhøe (2,330m) 26.06.2020
Veobreahesten (2,185m) 26.06.2020
Veobreahesten Østtoppen (2,148m) 26.06.2020

Etter to avbrutte forsøk pga skredfare så kom vi oss endelig til toppen av Veobreahesten. Morsom topp som er litt krunglete å bestige med sin beliggenhet og form, vi var heldige som hadde fin snøbakke hele veien til toppen på sørsiden. Vi kom opp mellom toppene, men det var riktig avgjørelse å snu i 2015, det er ganske bratt opp der! Og vi fant ingen fornuftig måte å bruke tauet på på vei opp den snøbakken. Fall der var ikke et alternativ.
Men det som ble overraskelsen var et sva på vei ut på østtoppen. På vintern tenker man sikkert ikke over at det er et sva der engang, men nå var det guffent. 7-8 meter langt, litt bratt, lite hyller/lister, litt lite friksjon og dødelig fall om du mister kontrollen gjorde dette spennende. Vi fikk lagd en standplass med noen små kiler/kammer og skøtet alle slyngene vi hadde for å ha en viss form for sikring. Så skal du dit på sommern, ikke legg igjen bretauet som vi gjorde.