Kalskråtinden - Romsdalsfjella (29.08.2014)  6

Norges største pf-topper
29.8.2014

STORTOPP I RAUMA
Den mektige Romsdalen er et dramatisk dalføre mellom høye og ville fjell fra Åndalsnes i vest til Lesjaskog i øst. De loddrette fjellveggene kan ta pusten fra noen og enhver, og spesielt når man tenker på hva klatrere og basehoppere har våget i disse fjellsidene opp gjennom årene. I bunnen av dalen renner den vakre elva Rauma, der engelske lorder startet sportsfiske etter laks tidlig på 1800-tallet. Parallelt med Rauma går Raumabanen og E136, der horder med turister kommer hver sommer for å beskue Trollveggen på god avstand. Sørøst for Romsdalshornet reiser den enorme Kalskråtinden seg rett til værs, og den er med sine 1802 meter det nest høyeste fjellet etter Venjetinden på denne siden av Romsdalen.
Da Otto spurte tur kompisen Johan Solberg, bosatt på Oppdal, om et flott turminne fra 2014, svarte han kjapt Kalskråtinden. Johan er en skikkelig fjellfant, som besteg landets 432 kommunetopper sammen med oss. Etter den flotte turen til Bispen og Kongen ved Trollstigen dagen før hadde vi store forventninger til fjellet Kalskråtinden. Vi parkerte ved jernbaneovergangen på Remmem i Romsdalen i nydelig høstvær. Her starter en rødmerket sti i veikanten cirka 100 meter vest for busslommen skiltet Mongebotnnåla. Vi ble mektig imponerte over at det fantes en sti opp denne bratte og uryddige fjellsiden under Mongegjura. En kjetting var boltet fast i en berghammer på et litt utsatt punkt, men for de fleste vil dette punket være helt greit å passere. Stien gikk på skrå under den loddrette bergveggen mellom Mongehamran og Mongefossen. På drøye 900 moh. forlot vi stien rett før Mongevatnet og satte kursen opp østryggen til Mongegjura (1317 moh.). Etter en avstikker til Nordre Mongegjura slapp vi oss ned i dalen øst for Marsteinskora. Herfra ble det en ny tung stigning på skrå opp berghammeren til et litt slakere parti. Neste etappe gikk bratt opp den sørvendte ura til den høyreiste Kalskråtinden (1802). Her var det helt vindstille og en imponerende 360 graders utsikt over Romsdalsfjella. Spesielt flott var det å se ned på det irrgrønne Svartevatnet sør for Kvanndalstindan og Venjetinden. Etter en høytidelig slurk Balder stakk vi innom Søre Kalskråtinden før nedstigningen til det oppdemte Mongevatnet. Herfra fulgte vi stien cirka 1,6 kilometer langs vannkanten til hytta som ligger ved demningen i sørenden av vannet. Vi avsluttet ned etter stien til den mektige Romsdalen godt fornøyde med dagens topptur.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

MØRE & ROMSDAL = 26 stk 1.ordens trig-punkter.

STED: Rauma kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: Kalskråtinden 1802 moh. og Mongegjura 1317 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Kalskråtinden 713m og Mongegjura 253m
UTGANGSPUNKT: Remmem
LENGDE: 18 km tur-retur
TID: 9 timer tur-retur
STIGNING: 2290 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Svart
GPS-KOORDINATER: Kalskråtinden 32v 4411776 927422 og Mongegjura 32v 441450 6924418
KARTBLAD: 086 Romsdalen

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.