Rausjøpiggen - Tolga (12.07.2019)

Startpunkt Raudsjødalen (900m)
Besuche anderer PBE Raudsjødalen turisthytte (899m) 12.07.2019

Rausjødalen setermeieri
12.7.2019

Bomveien (13 km) i Spekedalen er smal, men i god stand. Vi slapp unna motgående trafikk midt i fellesferien. Senere ble det rene åpenbaringen da vi fikk øye på turisthytta og den gamle setra. Vertskapet var på plass og serverte kaffe og vafler etter turen til Raudsjøpiggen (1306). Overraskende flott tur som passer for barnefamilien. Seter-kafeen er åpen 29/6 - 28/6.
LITT HISTORIE
Rausjødalen Setermeieri er Europas første fellesmeieri nord for Alpene. Her ble det laget sveitserost allerede i 1856. I dag er bygningen restaurert og inneholder et lite museum og kafe. Den lange steinbygningen ble satt opp på tre uker av 38 mann og 28 hester. Hardbarka karer som sto for en støyt.. Tanken med setra var at mange bønder skulle samarbeide for å utnytte de rike fjellbeitene i området. Meieribygningen er 120 m2 og består av melkerom, ysterom og ostelager. Totalt arbeidet det 10 personer i meieriet. I dag er det kun ruinene igjen av fjøset, som hadde plass til 100 kyr. Turisthytta ligger på andre siden av elva..

Benutzerkommentare

Raudsjøsetra.

Geschrieben von BjørnF 12.07.2019 23:04

Der har jeg vært. Flott seter med interresant historie. Gikk samme stien som dere men var ikke oppom toppen. Var før min tid som toppturentusiast! Fisket i vannet, men et voldsomt toprdenvær satte en brå stopp for det.

Fin seter!

Geschrieben von heisim 12.07.2019 22:52

Denne turen kunne jeg også tenkt meg med både fjelltopp, kaffe og vafler på en kjempeflott seter..... :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.