Fjellet med det rare navnet: Læshøe, i Lom (25.06.2021)

Ascents Hesthøe (1,216m) 25.06.2021
Læshøe (1,216m) 25.06.2021
Læshøe Øst (1,212m) 25.06.2021

Nå har jeg tidligere med jevne mellomrom bodd på Fossheim i Lom men fikk aldri med meg disse topper som ligger rett bakk hotellet, så i dag bestemte jeg meg og kjøre fra Ringebu for å utforske lia oppi der. Parkerte ovenfor nybygget til Brimi, ved el-ladeplassen og så var det bare å komme seg opp. Vanligvis er det å navigere i tettbygde strøk det som er utfordrende, med alle disse småsti som leder til alt og ingenting, og her var det ingen untakk. Fant fram, hadde et hyggelig prat med en eller to på vei opp og det var samtidig det siste av menneskelig kontakt jeg hadde på hele den turen. Litt rart syntes jeg, for Lom sentrum bare øste av ferietrafikk og hadde forventet at det skulle bli flere som tok turen opp i en sånn 'bymarka' område, men tydeligvis ingen som lot seg friste.

Kort fortalt; her var det en del høydemetere å forsere gjennom en fin såkalt 'kultursti', og til min store glede så var det ingen skumle partier med eksponering, selv om man kommer ganske så høyt opp i fjellet. Ble på en måte 'jaget' opp pga de enorme mengder med fluer og det føltes noen ganger som om jeg gikk i et svart pledd av fluer. Alt i alt en ukomplisert tur med godt merking hvor man får trent kroppen godt og ja, så vart det bare herlig med en kalt en ved hjemkomst.