Aure: Vikafjellet (31.05.2015)

Start point Vikabukta (65m)
Endpoint Vikabukta (65m)
Ascents Vikafjellet (700m) 31.05.2015
Ufyseleg ver på Vikafjellet. Dette var ein av dei mest utrivelege denne sesongen.

Lise har skrive nokre ord frå denne trasige turen:

Etter en grå men ikke altfor våt tur til Snøfjellet fra Todalssætra, var vi klar for ny tur etter en god matøkt i bobilen. Kjørte fra Todalen mot Aure og parkerte ved en lomme i Vikabukta der hvor skogsveien mot Vikasætra starter. Denne var stengt for innkjøring. På vei oppover traff vi et par lokale trimmere som fortalte oss beste veien til topps på Vikafjellet. Vi fulgte den ikke kjørbare, men tydelige skogsveien oppover til ca 310 moh, hvor det gikk av en mindre tydelig skogsvei mot venstre. Denne fulgte vi til Vikasætra. Fra den vestligste hytta kunne vi følge en vag sti i terrenget bakover som ledet oss i retning Vikafjellet. Den var tydelig og fin helt til vi ankom et myrlendt område. I og med at skylaget hadde lagt seg nedpå og det var ganske så tett og tåkelagt rundt oss, klarte vi her å rote oss for langt til venstre. Det resulterte i at vi foretok en runde nordvest for hele toppen og knota oss opp noen bratte vegeterte bakker før toppen for å omgå noe ufin bratt ur. Stor varde på toppen, men ingen bok.

Surt vær, skodde, vind og sludd gjorde til at toppbesøket ble noget kortvarig. Siden sikten var like dårlig som på vei opp, fulgte vi gps sporet samme vei ned igjen.

Så var det å plukke opp bilen ved Aure Camping og kjøyre 6 km frå Aure sentrum til parkering Rovangen der vi overnatta.

Vi passerer Vikasætra på returen.