Kveldstur på rett Kvænan denne gangen (15.08.2022)

Ascents Kvænan (968m) 15.08.2022

Ser jeg var høy på pæra etter sist bestigning av Kvænan da jeg lo av de som fulgte skiltingen til Kvænan. Men akk det viste seg å være 5m høyere enn den pinakkelen vi var på sist. Så ny tur heldigvis!

Øyvind var med som sist - og Anneli ble også plutselig klar over at det var kommet en erstatter for den hun gikk sist. Kjørte etter jobb i Finnsnes en times tid ut i retning Flakstadvåg. Der kan en ikke unngå å se Kvænan komme rett i fleisen.

Parkerte rett forut for Kvænan som var skiltet 3km unna (dvs nærmere 1000hm på 3km) så litt motbakke måtte en regne med. Men luksus å følge sti og merking rake vegen til topps.

Var plutselig sommer, så vi koste oss med flere drikkepauser oppover slik at alle ble med hele veien opp. Kvænans mange pinakler nærmet seg etterhvert og lurte fælt på hva som var det høyeste.

Men trengte ikke bekymre oss over det. Merkingen gikk rakt opp på rett topp. Rett før toppen så vi det var særs luftig på baksiden med utsikt sør og østover.

Topp-punktet hadde de selvfølgelig plassert på en rett så luftig plass.

Vi var også oppe på den noe snillere toppen hakket mot vest, men synes selv den mer krevende pinakkelen var hakket høyere. Øyvind betakket seg med den snillere toppen, mens Anneli og jeg ikke hadde noe valg. Så dro opp den morsomme toppen og tok noen fine bilder i solnedgangen.

I bakgrunnen ser en forresten den pinakkelen med den luftige steinen som vi trodde var høyest sist.

Gikk rolig ned samme vei som vi kom opp, mens vi nøt de siste rester av sola som gikk ned foran oss.

Grattis med rett Kvænan!

Written by knutsverre 16.08.2022 23:19

Veldig flotte bilder av klyvetoppen!