Massiv topp i nasjonalparken (13.08.2022)

Ascents Rohkunborri (1,660m) 13.08.2022

Endelig fikk jeg anledning til å slenge bortom denne som lå langt fra all-far-vei. Fikk godt tips fra andre peakbookere om at Leiva Camp hadde båtskyss innover Altevatn i helgene - og jammen klaffet det. Anneli kastet seg sporenstreks på flyet nordover til Bardufoss. Plukket henne opp der og så kjørte vi inn til DNT hytta ved Altevassvatnet. Var bare å spasere ned bakken derfra til båthavna og der sto helt riktig en superrask båt som tok oss de 17km inn til Storbukta.

Herfra var det bare å sikte seg opp lia mot ryggen til Rohkunborri Vest i første omgang. Vi valgte en snill sørvestlig rute (til høyre i bildet) slik at vi kunne unngå steinura lengst mulig.

Men var ikke lenge i gå-paradis før steinura tok over. Gikk egentlig veldig greit å gå i ura på ryggen oppover...

Vel oppe på vesttoppen kunne vi skimte ruta videre til hovedtoppen med nysnø på. Herfra var det nesten full vinter, så på med boblejakkene. Kontrastfylt for Anneli som kom rett fra bikiniliv på Hankø :-)

Vi måtte litt ned og opp en passe smal rygg som ville vært morsom på tørt føre. Men med nysnø og glatte steiner tok den sin tid.

Vel oppe på i underkant av 4t etter en liten lunsjrast etter at vi kom over eggen. Vi hadde fin utsikt vestover, mens skyene klesset seg på vestsiden av Rohkunborri. Kunne så vidt skimte Altevatn under oss.

Tok samme rute ned og gikk helt fint til det var fred og ingen fare. På nærmest flata på rohkunborri vest, så forsvinner plutselig beina mine på noen rullesteiner og går durabelig på snørra. Rakk ikke ta meg for, så bare flaks at det bare ble et blødende kutt i leppa. Var ganske sikker på at jeg kunne spytte ut noen tenner, men de sitter foreløpig på. Fikk brukt for førstehjelpskrinet og kom oss fint ned til båten. Tross alt veldig fornøyd med turen på 7t og fikk også testet legevakten på Setermoen. Funket fint den. Ble lapskaus til middag på Bardu hotell...

Gratulerer med giganten

Written by Stigun 14.08.2022 11:16

Rohkunborri! Stor kontrast siden vi var der for 11 dager siden, men slik er det i fjellet! Du er forresten den tredje peakbooker jeg har hørt om som må til legebehandling etter besøk til denne steinørkenen, kanskje ikke helt tilfeldig?

Sv: Gratulerer med giganten

Written by bigmob 14.08.2022 20:02

Takk for tips til båttur og ruta. Er visst en usedvanlig farlig topp det der ja ;-) Rullesteiner er jo ikke å spøke med og vanskelig å være forsiktig nok. De skumle stedene med bratte partier passer man jo godt på, men så slipper man guarden ned etter mange timer på ur.