Fantastisk fin øy (17.06.2022)

Ascents Jomfruland nasjonalparktopp (19m) 17.06.2022

Monica hadde lenge skrytt av Jomfruland, så da jeg oppdaget at den øya også er en nasjonalpark var jeg ikke vond å be. Så booket overnatting på en av norges flotteste DNT-hytter (dvs flere hytter å velge i her) og tok hurtigbåten fra Kragerø ut til Jomfruland til Tårnbrygga.

Ruslet opp bakken og kom over en fyr som drev med sykkelutleie. Han leste opp noen dikt av Rudolf Nilsen og Hans Børli og dyttet på oss et par sykler vi kunne ha ut morgendagen. Var jo 7 km i lengde denne øya, så kjekt å ha tenkte vi. Deretter syklet vi de 3-4km ut til DNT Øitangen og stoppet på nasjonalparktoppen som var omtrent halvveis. En svært behagelig nasjonalparktopp må sies, noen få meter fra veien.

Satt fra oss syklene 5m fra topp-punktet
En ny nasjonalpark besteget!

Så syklet vi videre til DNT Øitangen og nøt en fin kveld der ute.

Dagen etter utforsket vi resten av øya med syklene. Fantastisk flott natur der ute som er verdt et lengre besøk.