En haltende tur til Fosens høyeste (29.09.2021)

Ascents Finnvollheia (675m) 29.09.2021

Hadde 2 ganger vært nær på å bestige denne høyeste av Fosenalpan av ulike omstendigheter, men nå skulle den til pers! Men det var jaggu på hengende håret...

Hadde vært på kundebesøk i Namsos og kjørte sørover mot Namdalseid og svingte etterhvert av veien i retning Fosen. Noen kilometer etter Bjørkli går det en godt merket bomvei inn mot Furudalsvatnet. Fulgte god bomvei (70kr) helt til vegs ende forbi Sør-Furudalsvatnet (ca 12 km) til du kan parkere bilen i en innhegning. Står også skilt om naturreservatet der du parkerer. Mye beitedyr her på sommeren (så de på tidligere forsøk), men nå kun meg her inne.

Parkeringen

Derfra er det bare å tusle vei/sti noen hundre meter til du kan krysse en staselig bru.

Men 50 meter etter brua må du være obs - det går en umerket sti i retning Kjerringklompen / Østre Oksheia som gjør turen langt mer behagelig enn å la deg lure av stien langs elva (testet den første gang - kortere i og for seg - men myrete og stien stopper fort). Så pass på at du ser skiltet om Naturreservat 100m etter brua og skrå over myra mot høyre.

Følg tråkket litt til høyre bak skiltet, så er det fin sti.

Deretter gikk det radig opp stien - selvfølgelig bløtt og myrlendt som alltid i Trøndelag - men holdt meg tørr helt til hjemturen.

Utsikten tilbake til Sør-Furudalsvatnet og utgangspunktet

Når jeg kom opp på høydedraget litt før selve toppen på Kjerringklompen skar jeg av stien og satte kursen rett mot Finnvollheia - som denne gangen kunne skimtes klart og tydelig der fremme. Lettgått terreng med gode bein - så dura på.

Finnvollheia i sikte

Noen hundre meter før toppen - så kom smellen bokstavelig talt. Tråkka litt feil og hørte et smell i leggen. Tok litt tid mens jeg vurderte å ringe 113 til å skjønne at jeg faktisk kunne bevege meg - var nok en skikkelig strekk. Jeg nektet å snu - igjen, så kom meg svært sakte og haltende de siste metra opp. Mye vind i dag og med et bein jeg ikke turde stivne skikkelig til, så ble bare et kjapt bilde før jeg sakte og forsiktig halta meg samme vei tilbake. Nå var terrenget plutselig mer hompete og utfordrende.

Haltende og fornøyd

Brukte i underkant av 2 timer opp, men drøye 3 timer ned igjen. Da har man fått erfaring i å halte 8 km også. Rakk ned før det ble mørkt og fornøyd med at jeg fullførte - om ikke akkurat leggen var det... Ble ikke den planlagte turen til Skjækerfjellan dagen etter for å si det sånn.