Gråhorgjo (08.09.2021)

Ascents Gråhorga (740m) 08.09.2021

Så måtte den siste grå flekken i Sør-Norge til pers. Kjørte etter kundemøte i Vindafjord rundt Gråhorgjo mot Utbjoa. Svingte der av ved skiltet mot Dalen og kjørte noen få hundre meter til der jeg så det sto skilta mot Gråhorga 4,7 km. Ser jeg kunne spart 400m til ved å kjøre en avkjøring lenger bort, men så lat var jeg da ikke.

Viste seg at stien var fin den og godt rødmerket - og fulgte fint ryggen hele veien til topps egentlig. Ble våt av duggregnet på juletrærne i starten av stien, men etterhvert tødde det gått opp. Skyene som lå på fjellet forsvant gradvis så kunne se mer og mer - men utsikten til Folgefonna fikk jeg aldri.

Rett før det siste høydedraget skilte stien seg mellom toppen og den fine Gråhorgahytta. Her var det litt vanskeligere å følge rødmerkingen, men den var der innimellom. Vel oppe var det en staselig varde.

Nøt matpakka, men oppdaget da at skyene var på vei tilbake rundt toppen. Så ble en kort pause slik at jeg enkelt kunne finne rette veien tilbake igjen. Løp innom hytta, men den var nå omhyllet av skyer så fikk ikke sett hvor fint det hadde vært med kaffepausen og utsikten her.

Samme vei ned og brukte 2,5t på hele turen. Burde ta denne i klarvær en annen gang - for her er det magisk utsikt i alle retninger.