Usedvanlig behagelig Ryfylketopp - Rogaland fullført! (04.09.2021)

Ascents Stora Blåfjell (1,253m) 04.09.2021

Denne har stått igjen lenge som siste i Rogaland. Ikke for at den er spesielt vanskelig, men ikke ofte en kjører i de trakter og sesongen er kort om man vil ha kort anstigning til innmarsjen.

Kom fra Sand på morgenen og kjørte først til hytteområdet ved Gullingen der det sto skiltet inn til Blåsjön (bomvei 65kr). Kjørte denne helt til veis ende (langt) ved Norges største energivassdrag; Førrevassdammen. Hadde ikke sykkel, så får min del måtte jeg ta beina fatt over demningen.

Men møtte flere andre syklister (hyttefolk sikkert) som syklet inn til Gilavatnet der de tok bilder av Stora Blåfjell bl.a. Men fin grusvei å gå på - og tapte ikke så mye tid på de 3-4km. Nakken min har dessuten ikke godt av sykling for tida.

Fulgte grusveien i praksis helt inn til demningen på vestsiden av Gilavatnet. Dvs pratet med et par stykker som akkurat hadde skutt og slaktet en skadet rein inne ved vatnet. Sjeldent det var reinsdyr her inne, men de hadde hørt at det var en skadet rein og dro inn for å finne den. Et godt måltid i vente for de som belønning.

Gikk over demningen ved Gilavatnet og fulgte derfra faktisk varding gjennom skaret og rundt inn blådalen og til vann 1121. Her var det lettgått og morsomt å gå faktisk - så lenge en hadde vardene å følge og slapp å rote seg opp feil dal eller gå for langt ned i terrenget.

Gjennom her ja

Vardingen gikk sporadisk opp også til høydene på sørsiden av vann 1121. Mistet vardingen etterhvert, men gikk greit å finne veien opp og derfra var det bare å sikte seg på toppen.

Ser tilbake på vann 1121 og blådalen der jeg kom opp.
Toppen rakt forut

Etter ganske nøyaktig 2 timer sto jeg på toppen. Lite vind i dag, så bare å nyte matpakka i roden og freden faktisk.

Funderte på å finne DNT-stien på østsiden av fjellet tilbake igjen, men kom på at Ryfylke ikke er stedet å bare ta ut en retning eller gå på GPS-kurs. Er så mange knatter og nuter og stup som gjør at alle snarveier blir lange. Litt har man da lært. Så koste meg samme vei tilbake igjen.